Hjälp mig sälja

Inför min övergång till uttagsfasen (som jag successivt går in i fr o m nästa år) ska jag flytta över till huvudsakligen bankkonton och Lysa. Det innebär att jag ska sälja min investmentbolagsportfölj (ISK) som har burit mig hit (men som nu känns för riskabel).

Det är med viss vånda och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag vill inte sälja allt på en gång. Det må vara orationellt men jag klarar inte det mentalt, det blir en för stor affär. Och har egentligen inte heller behov av att skynda på.

Så bitvis får det bli, men förutom Investor som fortsätter tuffa på så är flera bolag långt från sitt ATH, exempelvis Latour som jag också har mycket investerat i. Det hade varit så mycket enklare att sälja om de inte förlorat så mycket värde den här börsnedgången.

Jag har inte analysförmågan eller spåkulan att avgöra vad som ska säljas i vilken ordning. Så funderar på att helt enkelt lotta en aktie och sälja ett visst belopp i månaden.
Eller finns det någon strategi jag borde tillämpa?

Har du lite spridda innehav och är osäker: Sälj t ex 10% av varje innehav, så slipper du analysera. Det blir ju då en jämn sänkning över hela portföljen. Upprepa om ett år (eller vilken tidsperiod du då önskar).

8 gillningar

Jag skulle nog sälja av investeringarna i fallande storleksordning för att få ned risken så fort som möjligt och för att hålla allt någorlunda enkelt.

4 gillningar

Tack, det var en tänkvärd idé!

Tack, också en tänkvärd idé! Så bra med support.

Varför låter du inte en viss procent finnas kvar som en typ av lekhink som kan fortgå separat?:slightly_smiling_face: förstår att det är ett svårt läge om man ägt aktierna länge. Sentimentalt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag har inte gjort något jättesälj i pengastorlek, men när jag styrde om mina investeringar som jag tagit över/fått så var det läskigt och emotionellt jobbigt, då allt jag från då skulle vara mina beslut och mina ”fel” om utfallet skulle bli negativt jämfört med innan.

Jag började med att sälja av hälften och placera det där jag ville ha det.
Sedan räknade jag fram 5% av resterande innehavet och satte det som en summa som jag skulle sälja en gång i veckan, så att jag i teorin skulle ha ca 20 veckor där jag sålde av för samma summa. Det hjälpte mig att göra det halvrätt, lite oavsett hur börsen gick.
Matematiskt korrekt? Antagligen inte.
Känslomässigt? Ja, för vad som än hände så fick jag se till att min process kändes bra och att jag närmade mig mitt mål sett till innehav.

1 gillning

Jo, absolut tänkbart att jag gör så.

Ja, också ett alternativ. Jag skulle exempelvis kunna sälja alla mindre poster/mindre investmentbolag i ett slag och sedan successivt resten.
Nu har jag fått flera intressanta alternativ. Tack RT!

1 gillning