Är det moms på silverföremål (och mynt) som säljs via Tradera?

En fråga mer än ett svar, silverföremål som köps och säljs via Tradera, är det moms på det?

Ja om det är till den graden att det kan ses som näringsverksamhet (eller hobbyverksamhet). Köper du ett enstaka silverföremål från en privatperson är det inte moms.

4 gillningar

Tack! Har själv aldrig köpt eller sålt silverföremål, men Tradera har inte direkt ont om silvermynt, mm.

2 gillningar

Läste på en del om det när jag forskade om försäljning av mina ringar som skulle vara momsförpliktigade då. Men jag har inte kommit så pass långt att de är aktuellt att börja sälja än.

1 gillning

Finns en del fejk där ute.
Jag hade inte vågat köpa silvermynt eller liknande för investering från Tradera.

Om det rör sig om cirkulerade mynt för några tior eller nån hundralapp så är det annorlunda.

1 gillning

Det är inte mer moms på ett silvermynt du köper eller säljer från/till en privatperson än det är på en vinylskiva eller bakformar.

Beror på vad du köper. Falska svenska 1- och 2 kr-mynt existerar inte så vitt jag vet. Amerikanska 1 oz silvermynt ska man hålla sig borta ifrån.

Dessa har väl varit i cirkulation?

Lite osäker på vad du menar? Om ett företag säljer är det moms, som för alla föremål. Det finns undantag för investeringsguld som är momsbefriat.

Köper du av en privatperson på andrahandsmarknaden funkar det som för andra beg-prylar, ingen ytterligare moms eller annat krångel.

Eller är det jag som missat något fundamentalt just för mynt/investeringsmetaller?

2 gillningar

För några år sen så fanns det en sajt som sålde silvermynt /tackor från Estland. Då det är befriat från moms där, men inte i Sverige. Man var tvungen att åka dit och hämta på plats.

1 gillning

Liberty silver.
Kryphålet är tilltäppt tror jag.
https://www.libertysilver.se/kc/article?id=97

2 gillningar

Gustav V 1-2 kr med 80% silver går ofta att köpa en bit under spotpriset för silver. Säljs ibland i lite större partier på tradera.

2 gillningar