Är detta en bra portfölj

80% Länsförsäkringar Global Index
10% Handelsbanken global småbolag
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad

Beror väl på.

Sparhorisont?
Vad sparar du till?
Hur har du resonerat när du satt ihop dina val?

Ja det är väl en jättebra portfölj?

Billig peng för att få ~hela marknaden

Håller du den tills pensionen kommer du nog ha bättre avkastning än 99% andra

1 gillning

Vad bra! Tänker spara i 15 år

Sparar till jag fyller 50 om 20 år

1 gillning

Ser helt okej ut. Småbolagsfonden verkar ha en avgift på 0,6 %, vilket är lite i högsta laget för min smak, men vill man ha globala småbolag så är det nog där man får ligga, och om man tror på småbolagspremien så kan det ju vara värt det. På 10 % av portföljen kommer det i vilket fall som helst inte ha någon större effekt.

1 gillning

Hur många procent ska jag ha tycker du

Alltså, mycket av portföljbygge är personligt tycke och smak. Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning om varför man vill ha olika delar. Hade det varit jag så hade jag ju bytt till den portfölj jag har, men det är inte nödvändigtvis rätt portfölj för dig. Om den där portföljen känns rätt och om du känner att du vill ha lite globala småbolag så kör på den. Det finns oändligt många sämre portföljer, och så länge du inte trycker in en massa dyra aktiva fonder så är du på rätt väg. Om du inte är säker på varför du vill ha de globala småbolagen så hade jag slängt in de procenten i globalfonden istället, för att förenkla portföljen. Men i slutänden tror jag inte att det spelar så stor roll, och att flytta 10 % mellan globala storbolag och globala småbolag kommer antagligen inte att göra någon märkbar skillnad. Hur mycket pengar du lyckas spara varje månad är otroligt mycket viktigare.

1 gillning

Tack för bra svar. Har med små bolag för att ha hela marknaden

1 gillning