I det senaste avsnittet nämnde @janbolmeson börskraschen 1929 som en illustration för att diskutera risktolerans och hur man kan tänka kring framtida börsfall. Även om jag förstår att det var ett pedagogiskt exempel, är frågan om en krasch likt den från 1929 fortfarande relevant. I ett färskt inlägg på Humbledollar (Don't Expect a Repeat - HumbleDollar) argumenterar Grossman övertygande för varför en sådan krasch inte kan upprepas idag.
Vad tycker ni? Är dagens marknad mer motståndskraftig än på 20-talet, eller kan historien upprepa sig?
History doesn’t repeat itself, but it often rhymes
— Mark Twain
Jag ser det som självklart att aktiemarknaden alltid har en långsiktig svansrisk att gå -100% eller -90%. Av anledningar vi aldrig skulle kunna förutspå.
Jag har funderat lite på det.
Vi har en rätt annorlunda värld, skulle en sån kraftig och långvarig krash tillåtas?
Covid var ju bara ett litet hack i kurvan t ex.
Aktiemarknaden kan så klart tappa 90%, det kräver bara panik och att folk säljer till varje pris.
Däremot var 1929 mer än en bara att aktiemarknaden kraschade, många som inte ens var investerade på börsen förlorade allt de sparat då banker gick under från höger och vänster.
Idag har vi mer skydd från att banker ska gå under, bank-runs etc, däremot är inte aktiemarknaden skyddad på samma sätt.
Tillräcklig stor panik och liten tilltro kan så klart få alla att springa till dörren.
Hmm. Vi har faktiskt gjort sannolikheten för stor krasch lite större snart tror jag.
En av mina mardrömmar som jag hade ca 10 första åren med maxbelånat hus och arbete på litet konjunkturkänsligt bolag som “sist in” . Var att i dåliga tider pga arbetslöshet tvingas sälja under lånen. När dåliga tider drabbade hade jag turen att byta till ett stabilare företag. (Ren tur att jag kom in där i grevens tid.)
På den tiden kunde man dra av 50% av blancolånsräntan man drabbades vid en försäljning under lånen med räntor på kanske 16%.
Snart är 2026 är denna ränta inte alls avdragsgill dvs än mer orsak att inte samtidigt ha risker för längre arbetslöshet OCH hög belåning dvs reagera snabbare om det ser obra ut framåt. Ökar nog även systemrisken en del för snabb och stor krasch.
(En mitigering kan vara om många har en lång extra inkomstförsäkring.)
Om det skulle bli mycket dåliga tider med hög arbetslöshet fallande kurser till säg -70% och människor i mängder som tvingas sälja huset till säg 50% av tidigare priser skulle många få det mycket eländigt med sina nya icke avdragsgilla blancolån.
Aktier och andra likviderbara tillgångar som fritidshus , bilar etc kan bli mycket billiga en period.
Väldigt mycket pengar på börsen är juridiskt bundna och kan inte säljas. Men samtidigt räcker det att 18% av kapitlet tas ut för ett 90% -igt fall.
Är jul så kan spekulera i att det dyker upp en finansiell produkt som är bättre än börsen. Och att det är någon form av glädjekrash för att människor byter upp sig
Verkar ha klarat sig väldigt bra trots att landet har invaderats och har krigat ett bra tag.
Börsen stängdes vid invasionen men öppnades senare, tappade en tredjedel, men gick även upp över tidigare värden. Ligger nu 30% ner.
Svårt att veta hur börser kommer reagera på olika saker …
Det är möjligt och hur allvarlig den blir beror på om riksbanker och politiker försöker fixa den eller inte. Eftersom de inte kommer låta bli så blir den allvarligare och långvarigare. Jämför 1920 med 1929.
Finns teorier om hur man kan förutse börskrascher, men sitt still och undvik guld, obligationer och blankningar.
Acceptera och fortsätta investera långsiktigt så blir det i regel bra till slut.
En komponent i den stora depressionen var tullkriget som bidrog till dess start.
USA hade tidigare byggt upp ett stort handelsöverskott genom att exportera till ett krigshärjat Europa.
Amerikansk matproduktion växte snabbt och nådde snart ett tillstånd av överproduktion, vilket pressade amerikanska jordbrukssektorns vinster.
Senatorerna Smoot och Hawley föreslog 1928 importtullar för att minska importen och på så sätt gynna amerikanska producenter, men de andra länderna införde i gensvar tullar mot USA.
USA hade fortfarande mer export än import och blev det största offret för sitt egna tullkrig.
Detta känns igen i Trumps retorik, som mest handlar om att försöka hjälpa amerikansk produktion med olika former av tullar. På så sätt så har vi aldrig varit närmare en börskrasch.
T ex får europeiska biltillverkare problem när varken Kina, Ryssland eller USA vill tillåta europeisk export.
Jag kollade på indexets hemsida i UA så jag antar att det är i lokal valuta.
Visst, med valutan så blir det värre. Men det är trots det svårt att veta hur börser reagerar. Till exempel uppgångarna är svåra att förutse