Börskrasch, ett faktum?

Hej!

Jag har lite funderingar kring börskrascher.

Det pratas ofta om börskrascher, när kraschen kommer o.s.v.

Men när vet man att kraschen är ett faktum, att det som händer nu, inte är en nedgång utan en faktisk krasch?

Alla krascher är väl inte fritt fall, finns det någon procentuell nedgång som är markören att detta är en krasch? :thinking:

Om det blir en krasch eller inte vet man först i efterhand. Så här skriver Wikipedia angående definitionen:

There is no numerically specific definition of a stock market crash but the term commonly applies to declines of over 10% in a stock market index over a period of several days.

1 gillning

Björnmarknad tycker jag nog är något annat än krasch. Rent teoretiskt skulle börsen kunna gå in i en björnmarknad under flera månader utan för att det krascha. Krasch skulle jag säga är hastigt fall med inslag av panik. Sedan var gränsen går mellan dipp, korrektion och krasch kan man ju diskutera.

2 gillningar

Det ser inte bra ut idag hela 0.68% i minus. Nu är det dags att sälja allt och fylla på madrassen. :nerd_face::joy::+1:.

4 gillningar

Haha jag menade förstås inte att dagens nedgång är en krasch in the making :joy:

1 gillning

-30% på ett år för min del :+1:. Eller -8% på en dag global index. Men jag sittet still i båten även då.

1 gillning

En krasch utan panik vore ett intressant scenario, att alla gnuer står kvar och tittar på lejonet istället för att fly :thinking: undrar hur situationen skulle bete sig då

En fråga jag ställt mig själv många gånger också. Borde inte det betyda att kraschen inte blir lika kraftig?

1 gillning

Det är samma spår som jag är inne på, men misstänker att det är något vi aldrig kommer få se haha🤷‍♂️

1 gillning

Om alla sitter still i båten så är det ju inget ökat säljtryck och då går inte kurserna ner och då blir det ingen krasch alls :slight_smile:
Och med alla så måste det ju även inkludera högfrekvensrobotarna, som säkert skulle protestera lite om någon sa till dem att sitta still…

3 gillningar

Haha ja det är ju bara ett fantasiscenario, om en drar det längre, undrar hur det skulle påverka börsen i längden, en börs utan krascher.

Magkänslan säger att det inte skulle vara bra haha att den positiva utvecklingen skulle saktas ner, istället för en jättezombie fond, så kanske marknaden skulle bli en zombie🤷‍♂️

En krasch blir det när något oväntat händer. Något som man inte kan förstå konsekvenserna av. Många agerar i affekt och vi får stora börsrörelser.

En nedgång är mer väntad. Men båda kan antagligen bli lika djupa. Det handlar väl om hastigheten.