Då är du nog mindre digital än många och klarar dig nog bra ändå
Mitt eget epostkonto innehåller all min korrespondens sedan 2004, oändliga mängder kvitton från nätköp, diverse avtal, mötesprotokoll från bostadsrättsföreningen, försäkringsbevis, fakturor, offerter mm mm. Det är också kopplat till min Google Drive där jag t.ex. har alla mina foton sedan minst 15 år tillbaka och allt mellan himmel och jord som t.ex. alla instruktionsböcker till all utrustning jag har i båten, ramnummer och nyckelkoder till cykeln, en oändlig mängd dokument av olika slag, osv osv. Alla mina “viktiga papper” helt enkelt. Jag är hopplöst dålig på att hantera fysiska papper så istället har jag allt digitalt. Det finns såklart backuper men det vore otroligt jobbigt att få intrång i mailen.
Nä då klarar du dig ju bra ändå. Men det låter som att du nog har en mindre digital närvaro än t.ex. mina föräldrar som båda börjar närma sig 80-årsåldern. Båda tar numera alla sina bilder med mobilen, kommunicerar med meddelandeappar, handlar en del på nätet, osv. Eftersom mobilen ofta är knuten till ett Google- eller Apple-konto och backas upp via deras molntjänster är det viktigt att man inte får intrång i mailen för då riskerar man att bli av med t.ex. bilder och meddelandehistorik, och det betyder mycket för dem.
Säger förstås inte att detta är fel på något sätt, jag hade själv gärna varit bättre på att hantera papper och retar mig så gott som dagligen på datorskit som inte funkar (jobbar i IT-branschen, miljöskada), men det är nog lite ovanligt idag att vara så påtagligt o-datoriserad. Rådet om lösenordshanterare var baserat på de beteendemönster jag ser i min omgivning och uppfattar som vanliga.
Det är mer ambitiöst än vad jag orkat med, min externa backup-disk ligger i garderoben… men jag har flera kopior i olika moln också. Var hittar man ens bankfack nuförtiden förresten, jag trodde de flesta banker slutat acceptera nya kunder för såna tjänster?
Jag tar också en del “viktiga” foton med mobilen men om de är tillräckligt viktiga har jag dem också utskrivna på papper så ingen katastrof om de skulle försvinna.
Jag tänker att det värsta som kan hända är att jag får något konstigt virus och då kan jag kasta mobilen och börja om på nytt! Just banken vill jag inte att någon ska komma åt men eftersom det ändå är bank-id och inte lösenord som krävs för det känner jag inte att det ger mig något behov av en lösenordshanterare!
En sak man kan tänka på att ens epostadress ofta ses som en identiteter tex när man kontaktar andra. Om någon skulle ta kontrollen över den så skulle de kanske ganska lätt kunna lura andra att tro att det är dig de kommunicerar med, vilket kan få en hel del konsekvenser beroende på vad de gör.
Just epost används ofta som en backuplösning för att återställa lösenord som man glömt. Det gör att det blir lätt att ta över andra konton och göra dumheter där. Det gäller även att tex kunna fjärrinstallera program på mobilen och på så sätt kunna övervaka appar m.m.
Sen behövs det ju inte en lösenordshanterare för detta utan har man MFA, tex vid en Yubikey så kan man väldigt säker. Dock är det ett big no no att återanvända lösenord och då blir det ofta i praktiken omöjligt att hålla ordning på dom, särskilt när man bör ha långa +20 tecken om det inte går att använda MFA.
Min privata epost använder jag inte på ett sätt så att det kan bli ett problem. Jag har t.ex. ingen som skulle kontakta mig via mail och akut behöva pengar eller tvärtom så den risken finns inte, alltså att någon skulle kunna begå ett sådant bedrägeri. (Jag vet alltså att det skulle vara fejk.)
Min jobbmail måste it-avdelningen ansvara för säkerheten för. Jag följer de instruktioner jag får gällande it-säkerheten men utöver det ligger inte ansvaret hos mig.
Hej, ansluter till tråden och ber om tips på bra lösenordshanterare. Har sett 1password nämnas, funkar den bra för mac/iphoneanvändare eller finns det andra? Jag har tidigare haft Lastpass men är inne på att byta. Är det någon som vet om det är enkelt att flytta lösenord från Lastpass till 1password? Tar gärna emot tips på lösenordshanterare som ger möjlighet till familjekonton så jag och maken kan använda tjänsten tillsammans för att minska kostnaden.
Jag kör den på både Windows, Mac och iPhone, funkar lika bra överallt. Flytta från Lastpass har jag dock aldrig provat men från KeePass gick det rätt smidigt i alla fall.
Jag får väl helt enkelt testa mig fram. Ska se om det finns nån guide på 1password om hur man byter. Brukar ju finnas. Tack för input, här ska bytas lösenordshanterare!
En aningen sen på bollen, men vill också tipsa om Bitwarden. Den är rätt lik 1Password, men den stora skillnaden är att den är open source, dvs man kan läsa koden till den. Den går således att köras helt själv även om det inte är något att rekommendera som privatperson, men för ett företag kan det vara en intressant lösning. I övrigt funkar den på samma sätt som 1Password.