En familjemedlem fick rådet att börja investera sin pension i denna fond istället, då den är anpassad för personer födda på 1970-talet. Vi undrar om detta är en klok idé.

En familjemedlem fick rådet att börja investera sin pension i denna fond istället, då den är anpassad för personer födda på 1970-talet. Vi undrar om detta är en klok idé.

Fond i fond med trist totalavgift på 1% för en hög indexfonder.
Hade satsat på en globalfond (aktieindex) till lägsta möjliga avgift och någon passande räntefond att ombalasera löpande med. Typ fördelat som AP7 Såfa över tid.
Hade diskussionen uppe nyligen med Pension 80 (och jag har 90 som är på sälj/byte till mer innehav i global Indexfond)… Onödigt dyr och tveksam att den ska prestera bättre än globalfond.
Säger byt, precis som jag kommer göra! Antar att innehaven är snarlika mellan 80an och 90an, dvs:
20% Handelsbanken Global Index
20% Handelsbanken Dev. Market Index
19.6% XACT Norden
19.6% Handelsbanken Norden Index
5.3% Handelsbanken Sverige Index
Det blir en övervikt på Norden på närmare 50%, USA endast ca 31%… långt ifrån marknadsvikt med andra ord.
Utöver globalfond kan du även lägga till en Tillväxtmarknads-fond, och ev global småbolagsfond, t.ex DNB Global Emerging Markets Indeks S för 0.3%. Gällande globala småbolag i indexform är väl Handelsbankens fond den enda vettiga… Upplägget kan se ut så här:
80% DNB Global / LF Global / Swedbank Global, beroende på vilken du vill ha.
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S
alternativt 70% i globalfonden och 10% över till någon annan fond som känns spännande, jag kör Investmentbolag som en fjärde fond.