Är Handelsbanken Pension 70 A12 en bra pensionsfond?

En familjemedlem fick rådet att börja investera sin pension i denna fond istället, då den är anpassad för personer födda på 1970-talet. Vi undrar om detta är en klok idé.

image

Fond i fond med trist totalavgift på 1% för en hög indexfonder.

Hade satsat på en globalfond (aktieindex) till lägsta möjliga avgift och någon passande räntefond att ombalasera löpande med. Typ fördelat som AP7 Såfa över tid.

2 gillningar

Hade diskussionen uppe nyligen med Pension 80 (och jag har 90 som är på sälj/byte till mer innehav i global Indexfond)… Onödigt dyr och tveksam att den ska prestera bättre än globalfond.

Säger byt, precis som jag kommer göra! Antar att innehaven är snarlika mellan 80an och 90an, dvs:
20% Handelsbanken Global Index
20% Handelsbanken Dev. Market Index
19.6% XACT Norden
19.6% Handelsbanken Norden Index
5.3% Handelsbanken Sverige Index

Det blir en övervikt på Norden på närmare 50%, USA endast ca 31%… långt ifrån marknadsvikt med andra ord.

Utöver globalfond kan du även lägga till en Tillväxtmarknads-fond, och ev global småbolagsfond, t.ex DNB Global Emerging Markets Indeks S för 0.3%. Gällande globala småbolag i indexform är väl Handelsbankens fond den enda vettiga… Upplägget kan se ut så här:

80% DNB Global / LF Global / Swedbank Global, beroende på vilken du vill ha.
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S

alternativt 70% i globalfonden och 10% över till någon annan fond som känns spännande, jag kör Investmentbolag som en fjärde fond.