Handelsbanken Pension 80 Akt A1

Hittat lite pengar i ett sparande som glömts bort. Handelsbanken Pension 80 Akt A1. Ganska dyr i avgift.

Kan man, eller bör man, byta den till Handelsbanken Global Index Criteria med bara 0.4 % i avgift. Tycker att den går bra den också. Någon som har åsikter om detta?

De har en annan variant som är rätt mycket billigare också, tror det ligger på 0.5% i avgift. Den har dessutom gått bättre senaste 5 år.

https://www.di.se/fonder/handelsbanken-pension-80-4498864/

Så det är läge att kanske byta till Pension 80 som är passiv snarare än den aktivt förvaltade med samma namn? Den passiva kostar 0.5 och den aktivt förvaltade 1.25?

Det kan jag nog inte svara på om det är läge nu eller ej.

Jag har själv ägt både fonder innan när jag hade handelsbanken som min huvudbank. De har gått ungefär i samma nivå. Det jag menar är att om du tänka ha kvar Pension 80 kan du lika gärna välja den som är billigare och dessutom presterar bättre senaste 5 år.

Hej Pelle,

Vad för kontoform ligger sparandet i och hur länge är det kvar tills du ska använda pengarna?
Dessa två frågor har stor betydelse för att kunna lägga fram förslag på hur du kan göra :slight_smile:

Vet inte riktigt? Men det borde väl läggas på ett ISK kanske?

Är det ett pensionssparande?
Isåfall, hur långt är det ungefär tills du slags i pension?

Går du in på kontot så brukar det stå ISK, KF eller AF🙂

Enda jag får fram är att det är en privatförsäkring?

Ahh okej, har läst lite på Handelsbankens hemsida om privatförsäkring och någon får rätta mig om jag har fel men det verkar vara 30% vinstskatt på den typen av sparande.

Du kanske ska undersöka möjligheterna till att flytta eller stänga ned din försäkring och istället öppna ett ISK på Avanza eller Nordnet?

Beror såklart på hur långt du har kvar till pension men Jan har gjort en kalkylator där du kan räkna ut om en sådan flytt är värd att göra eller ej. Det som spelar roll där är din sparhorisont, kolla in den:

Men till din fråga om att byta fond, det låter utmärkt att byta fond till en billigare, däremot så får du se upp med beskattning vid byte av fond också. Lite osäker när beskattningen sker i en privatförsäkring, om det är vid uttag eller vid försäljning av fonder.
Någon annan som har den kunskapen?