Hej! Har hela min privata pensionssparare på SHB pension 60 vanlig ej aktiv med total avgift 0,56 %. Är 60 + men behöver ej ta av dessa pengar på 10 år.Borde jag byta till SHB Dimensional Fund Advisors Ltd world equity ? SHB global fond? Helst vill jag flytta pengarna. till Avanza men vet ej hur detta görs på bästa sätt. Vet bara att avgiften måste minskas. Tacksam för bra förslag
Jag hade också SHB Pension 60 för några år sen, efter råd från banken. Efter att jag lärt mig mer här på RT, så ville jag också få ner avgiften. Så jag bytte till Länsförsäkringar Global Index som jag har på ett ISK, och Handelsbankens Korträntefond som jag har på ett vanligt fondkonto, eftersom dess avkastning är såpass låg att det inte lönar sig att ha den på ISK.
Fördelen med generationsfond är ju att de viktar ner risken stegvis under ett antal år. Men om man som jag tycker det är kul att pilla lite så kan man ju göra det själv, genom att själv bestämma proportionerna mellan globalfonden och korträntefonden, och sen ändra efter hand som pensionsuttagen närmar sig.
Handelsbanken har ett jättestort utbud av fonder, både egna och andras, så enklast är att stanna kvar på Handelsbanken och köpa de fonder du vill ha.
Låter klokt ! Glömde ju skriva att jag har SHB pension 60 på Isk men detta gör kanske ingen skillnad. SHB har ju också Länsförsäkringar global index.
Jomen den är bra att ha på ISK. Det är bara räntefonder som jag tycker man ska undvika att ha på ISK.