Tjänstepension i Handelsbanken

Hej allihopa. Jag har en liten skvätt privat tecknad tjänstepension hos SHB som jag tyvärr har svårt att flytta till Avanza, av olika skäl. Pengarna ligger sen 20 år i Pension 70 A13, till en kostnad av 0,36. När jag går in på mitt konto och ser vad jag har att välja mellan, tycks det bara handla om SHB’s egna fonder. Vad tycker ni, skall jag sitta kvar med den eller byta till något annat? Jag vill komma så nära LF Global Indexnära som möjligt, till så låg avgift som möjligt.
Tack på förhand,

Farbror

Handelsbanken Global Index Criteria som kostar 0,4% före eventuella rabatter är helt OK. Men en generationsfond är ju ungefär vad Lysa är så stämmer avgiften du säger så ser jag inte problemet med den. Vill du ta lite högre risk kan du ju låtsas vara 80- eller 90-talist istället så trappas aktiedelen ner lite senare.

Notera att det kan finnas skalavgifter i en gammal tjänstepension. Jag hade en hos AMF som kostade 1%+150 kr/år PLUS fondavgifterna. Är det så bör du trots allt undersöka möjligheten att flytta till Nordnet eller Avanza.

1 gillning