Hej! Jag har Handelsbankens fond Pension 80, som avkastat ca 25% sedan köp (2021). Jag funderar på att sluta spara i den och enbart köra på Lysa/Avanza, där merparten av mitt kapital står. Men att ändå ha kvar det jag hittills sparat ihop i Pension 80. Vad tycker ni? Är det en bra eller dålig idé och i så fall varför?
Det är väl inte dåligt, men vad är syftet tänker du och hur stor del utgör den fonden?
Syftet med sparandet är FIRE, så är tacksam över att just du svarade! Har ca 100k där, och på Lysa/Avanza totalt 1,7 Mkr.
Hade du fortsatt spara även i Handelsbanken? Eller avslutat insättningarna där och låtit det ligga kvar och jäsa?
Oj, just jag, då blir det till att leva upp till förväntningarna. ![]()
Jag har inget i SHB längre, men hade nog faktiskt nå’n av deras generationsfonder ett tag. Dock valde jag alltid för yngre åldrar för jag vill ha mer aggressiv investeringsplan. Det var innan jag fattade exakt hur allt funkade och jag sålde nog av hela innehavet när jag löste ut exet…
Hursomhelst, det finns väl egentligen inget direkt skäl att behålla, men känns det kul och lite nostalgiskt så gör det ju inte ont heller. Detta förutsatt att räntorna är som jag minns dem (0,3-0,4% kanske) och förutsatt att du inte betalar årsavgift hos banken bara för detta.
Vill du ha mer överblick så flytta till Lysa eller Avanza. Jag blir själv lite schizad av för många olika plattformar så jag överväger att gå från tre till två mest för att slippa strul.
100k av 1,8M är ju en liten del, så oavsett beslut är det nog inte genom ett byte striden vinns.
Jag tänker exakt likadant. Låt det som finns på SHB vara kvar där (då det är relativt lite pengar) och avsluta insättningarna till det.
Jag respekterar de andras svar, men man kan även ta argumentet att det är bättre att sälja, skatta och placera i något mer avkastande som en billig globalfond ex Länsförsäkringar Global Index.
Ett avsnitt på Rikatillsammans nyligen handlade om effekten avgifter har på sparandet på 10-20 års sikt.
Samma tänk gäller självfallet även fondernas avkastning.
Fondens värde är ca 100 000 kr och 25% är vinst.
Du ska alltså betala reavinstskatt på 25000 kr.
Det blir inte dyrt.
Men om du har ett 20-års perspektiv så kommer den breda billiga globalfonden nästan säkert ha givit dig mer avkastning, utan att nämnvärt försämra din risk (Sharpkvoten är bättre för Länsförsäkringar Global Index).