Byta SHB Fondspar mot vad?

Hej!

Har månadssparande (ISK) i Handelsbanken - 5500:-/månaden fördelat på följande fonder:
image

Horisont och syfte: Kort sikt (5 år), syfte: Smester och nöjesportfölj!
Ska nu byta bank och vill gärna ha en enklare portfölj/fördelning.
Innehavet är idag på ca 300K och kommer förmodligen få stå kvar.
Lysa?
Avanza?
Några tips på fördelning?

5 års horisont är på gränsen till att sätta på bankkonto. Låter lite smått extremt att bränna över 300k på semester och nöjen om 5 år. Så jag gissar att horisonten är mer utspridd?

1 gillning

Hmm. Ja. Tänkte också på det. Sparkonto är ju “säkra 4%” ett tag till.
Tänker så här kring semester och nöjen:
Vill kunna sälja av i omgångar om några år (säg 3-4) och använda dessa succesivt för att resa. Om det dyker upp tillfällen och behov att få loss lite extra pengar.
Frågan är om jag går “miste” om betydligt större utveckling om jag fegar och kör sparkonto. Många av ovanstående fonder har ju gett > 10%
/M

Bara för att dessa specifika fonder gett över 10% betyder det ingenting om framtiden för dessa specifika fonder.

Aktiemarknaden som helhet kan förväntas över lång sikt (mer än 10 år) överavkasta räntepapper med största sannolikhet.

På 3-5 år sikt kan pengarna vara halverade om du har dem exponerade mot aktier…
Eller gått upp kraftigt.

Väldigt hög risk för att vara så kort horisont. Normalt brukar jag tänka 0-3 år = 100% sparkonto. Allt över det kör jag 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorsont och resten i räntefonder eller sparkonto.

Aktierna kn ju när som helst tappa 50% av värdet så har du 100% aktier så får du också räkna med 50% förlust. Har du 50% i aktier så får du räkna med 25% förlust.

Absolut. Men tänker nog att min kortsiktiga plan kan förändras vid stor nedgång. Dvs. Ingen panik att sälja om avkastningen är usel. Men däremot roligare semester vid väldigt positiv marknad.

Svarade på föregående inlägg… ska nog köra 200k sparkonto och resten en hyfsad aggresiv, men bred fond resten. Frågan är då om jag ska killgissa ihop en mix, eller det jag egentligen efterfrågar, lägga allt i en enda bra fond som förhoppning ger mer än 4 procent…

Vill helst slippa shb dyra fonder och chansa och istället hitta en medelväg som faktiskt historiskt gett bra avkastning. En enda global fond med låg avgift.

Valfri global indexfond…

1 gillning