Jag har via min arbetsgivare tjänstepension via Handelsbanken och sparar i Pension 80 som har 0,35% i avgift.
Deras globalfond kostar 0,4%.
Småsparguiden föreslår istället att man sparar 60% i Usa fond för 0,2% och 40% i Europa fond för ”0,2% för att komma ner i avgift och ändå efterlikna en globalfond.
Allt det här är ju billiga fonder. En nackdel med Handelsbankens fond-i-fondlösning är att du inte har riktigt bra insyn i vad de investerar i. Man kan ju ha synpunkter på att vissa bolag inte exkluderas trots att de investerar i “onda” saker etc. Sedan finns ju också en tydlig övervikt för Sverige och Norden som säkert någon kan ha synpunkter på. Om du ska byta så finns det ingen poäng i att fokusera på avgifterna i första hand utan mer på andra aspekter. Jag menar nu att det du har är avgiftsmässigt ok. Du kan förstås byta till något billigare men det är en kritisk brist i dagsläget. Iom att det är tjänstepension är det också mycket möjligt att det som någon pekar ut som “det bästa” är något du ändå inte kan välja. Sett i det ljuset är det du har bra.
Det verkar dumt att välja något dyrare. Det du har är som sagt avgiftsmässigt ok och inte dåligt. Att hitta andra billigare sätt att efterlikna en globalfond finns säkert. Det avgörande är dock vilka konkreta valmöjligheter du har inom din tjänstepensionslösning.
Hej! Jag kan bara välja Handelsbankens Fonder och småspararguiden föreslår ovan istället för att få ner priset lite. Så frågan är om Pension 80 är värd 0,15% mer i avgift.
Det beror på hur mycket räntepapper som är med. En räntefond bör ha extremt mycket lägre avgift än en aktiefond för att vara rimlig att äga.
I detta fall verkar der vara en blandfond, så även en relativg låg avgift sett till globala aktiefonder kan vara väldigt dyr. Eftersom man kanske betalar väldigt mycket för räntedelen.
Bara indexfonder + räntor i hsb 80. Själv hade jag valt 60% Usa och 40% Europa index. Riktigt smidigt och bra. Behövs ingen blandfond när du är 40 år. Vad är det fel på småspararguiden förslaget att vi skulle kunna ge dig bättre råd här på forumet ?
Själv tycker jag att lite extra Asien och småbolag är svårt motiverad för att du ska betala nästan dubbel avg. . Sedan är det ändå bara du själv som avg vad du vill ha . Det är ändå slumpen som kommer avgöra vilken alt som kommer ge lite mer i avk långsiktigt. Själv går jag bara på billigare avg . Det är det vi säkert vet idag att den blir billigast.
Den är absolut inte värd någonting extra. Om de fondförslag du nämnde avser riktiga konkreta fonder som finns i det utbud du kan välja och det blir billigare så välj dem istället.
har kommit fram till att jag kankse tar med lite sverige, emerging markets och småbolag för att få en vikigt som liknar Lysa som jag har för mitt privata sparande. Vad tror ni om detta istället för att bara göra 60% usa och 40% europa.?