Månadsspara handelsbanken

Hejsan. Tack vara råd jag har fått här har jag börjat titta ordentligt över min och min fru’s ekonomi. Jag förstår att vi måste bygga upp en buffert först innan vi kan ge oss in i investerings aspekten men det kliade lite i fingrarna och jag startade en automatiskt överföring till ett sparkonto. Min fru har en överföring till en isk (Handelsbanken Pension 70 (A1 SEK) som hon startade för att få ner våran bolån. Jag vill också börja spara smått och är begränsad till Handelsbanken så länge pga Amerikansk Medborgarskap. Ifall jag tänker att det är ändå temporärt tills jag kan flytta över kapitalet till Nordnet eller dylikt när allt annat är ordnat, ska jag titta främst på avgifterna? Medans jag skriver så inser att jag är bara kåt på att pengarna ska växa och det gör ont att tänka på att det ska bara sitta utan ränta hos banken, men det måste finnas någon mellanting tänker jag. Eller?

“Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria” 0,2% avgift.

“Handelsbanken Europa Index Criteria” 0,2% avgift.

“Handelsbanken USA Index Criteria” 0,2% avgift.

Tycker inte HSB verkar jättedålig.

Följdfråga på ovan: När jag tittar på förslagen ovan och med tanken på att det är temporärt (tänker att man flyttar över till Nordnet så småningom) behöver jag egentligen satsa på lågavgift? Eller ska jag egentligen tänker att detta blir en långsiktig investering som jag lämnar ganska passivt och sen när jag har möjlighet att köpa fonder hos Nordnet att det blir en ny komplement i mitt sparande?

(lite roligt att jag alltid känner att jag svarar på mina egna frågor genom att skriva de här, men det är stor hjälp att höra allas råd och insikter kring det ändå)

Tror jag satsar på USA Index Criteria hos Handelsbanken med några hundralappar i månaden till att börja med

Hej Michael!

Att pengar ibland sitter utan att växa så snabbt är ett måste i en ekonomi för att inte vara helt utlämnad mot risker, så att ha en stabil buffert på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti bör absolut finnas!

Angående sparandet hos Handelsbanken så har du fått bra förslag på fonder ovan, men hade däremot lagt pengar i deras globalfond om jag hade valt endast en och inte bara i en USA-fond!

Kolla gärna in artikeln om “Fyra-Hinkar-Strategin”, ett sätt att bygga upp ekonomin så att den klarar alla svängningar i livet!

Hej! Men Handelsbankens globalfond har 0,4 i avgift. Är det inte då bättre att kombinera USA index criteria med Europa index criteria så blir det nästan som en globalfond för 0,2.

Mvh Kalle

Som Jack skriver längre ned så ska LF Global Indexnära finnas, stämmer det?
Isåfall är det ett bra alternativ!

Hej.

LF Global indexnära finns på HSB.

Mvh.jack

förlåt men det hittar inte jag. Handhavande fel kanske? Hur söker jag på det? Och kan jag placera om hursomhelst eller kommer det att kosta mig något?

nevermind, jag förstår nu att jag behöver lägga till Externa fonder.