Är min egna globalfond bättre?

hej!

För min tjänstepension måste jag välja Handelsbanken Liv och deras utbud och tar gärna emot tips på hur man sätter ihop en egen globalfond som är bra?

Väljer jag Pension 80 har den 0,35% i avgift men den är väldigt tung på norden.

Väljer jag enbart Handelsbanken Global Index Criteria ligger den på 0,4%. Vad tror ni om följande uppdelning som totalt hamnar på 0,32% ?

Handelsbanken USA Index Criteria
0,2%
50%

Handelsbanken Europa Index Criteria
0,2%
20%

Handelsbanken Emerging Markets Index Criteria
0,6%
20%

Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria
0,6%
10%

mvh kalle

Tycker det ser bra ut! Du har lite övervikt i tillväxtmarknaderna och undervikt i USA. Men det är verkligen på marginalen så det gör nog ingen större skillnad i slutändan.

Nu har jag inte koll på vilka fonder du har att välja mellan eller hur exakt ovanstående fonder ser ut. Men spontant skulle jag inte krångla till det för 0,08% avgift. Sen är det ju också viktigt att du kollar på totala avgiften för respektive fond så att det inte är något som inte redovisas. Jag vet att exempelvis Avanza redovisar totala avgiften, vilket många andra inte gör lika “tydligt”. Med andra ord, jag personligen skulle inte krångla till det :slight_smile:

Oj, jag såg inte att skillnaden i avgift blev så liten! 0,03% till och med. Ja, då är verkligen frågan om det är värt krånglet!

hej!

ok tack för input, om jag viktar om som nedan hamnar jag på 0,28% procent totalt. tänker att detta kanske även är en bättre bredd än handelsbankens globalfond för 0,4 %

Handelsbanken USA Index Criteria
0,20%, 50%

Handelsbanken Europa Index Criteria
0,20%, 30%

Handelsbanken Emerging Markets Index Criteria
0,60%, 10%

Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria
0,60%, 10%