60/40 eller 100/0 + traditionell

Ju närmare planerad pension man lever rekommenderas ju att öka andelen räntefonder för att inte tappa för mycket av tjänstepensionen vid ett börsras, som nu.

Tyvärr har det ju visat sig att räntefonder också kan följa med i raset och i vissa fall även kan låsas för handel.

Är det kanske bättre att vart efter flytta de fondförsäkringar som då går att flytta till traditionella försäkringar och köra 100% aktiefonder i övriga fondförsäkringar?

Hej Håkan,

Jag vet inte hur lång tid du har kvar fram till pensionen. Men jag själv som har över 30 år kvar har valt att göra det så enkelt som möjligt med endast en globalfond. Skulle jag närma mig pensionen så hade jag nog börjat skala ner på ett konto med insättningsgaranti. På tok för dålig gällande räntefonder!

Jag var nog otydlig, frågan gällde tjänstepensionsförsäkringar varifrån man inte kan flytta ut delar av kapitalet förens man går i pension, och då som kortast under 5 års tid.

Tjänstepensionen ska betalas ut under en längre tid och skulle inte kunna tänka mig att stängda fonder kommer påverka detta. Skulle en fond vara stängd i månader så skulle det fondbolaget få många personer som ställer sig och knackar på deras dörr, visst kan dom stänga en liten stund som dom gjorde nu, men orimligt över längre tid.