Jag är 72 år och har sparat på uttaget av rubr fond. Har tänkt börja att ta ut den under något av de närmaste 2-5 åren när andra av mina pensioner är på väg att ta slut.
Bör jag ta hjälp av någon för att få förslag till byte av annan fond eftersom denna inte enl mitt tycke är så stabil, vilket är väldigt viktigt för mig nu.
Det är ingen bra fond som du har. Höga avgifter och dålig avkastning. På tre år har fonden ökat med 12 procent och på fem år har den ökat med 47 procent. Motsvarande siffror för Swedbank Robur Access Global är 27 respektive 82 procent. För bankens del har det däremot en bra affär. 1,25% i förvaltningsavgift mot Swedbanks 0,20%.
Skall du ha kvar en aktiefond så skall du givetvis byta till en bättre fond. Hur mycket räntor du skall ha i ditt sparande beror, som CL skriver, på hur lång tid tid som du avser att lyfta pengarna. Skall du lyfta dem under exempelvis 10 år, så skall kanske max 50 procent vara aktier.
Som ovan har sagt så bör du byta fond om du fortfarande vill ha aktieexponering.
Som du säger så vill du ta ut pengarna inom 2-5 år, det tycker jag är för kort tid att ha hög aktieexponering då börsen är väldigt volatil (stora rörelser).
Om du vill ta ut hela din pension så rekommenderar jag att du övergår till lite stabilare, skulle kanske föredra 20/80, 20% aktier och 80% räntor.