Är vi på väg in i en vanlig hederlig lågkonjunktur?

De ekonomiska domedagsprofeterna fokuserar just nu på kriget i Ukraina, covid-19 i Kina, den ökande inflationen, höjda räntor, risk för bostadskrasch, risken för börsras, etc… men med tanke på hur allmänheten verkar reagera på det som händer (man antar att det kommer bli kärvt och agerar därefter) så funderar jag på om det vi är på väg mot kanske är en vanlig “hederlig” lågkonjunktur? Till slut klumpar allting ihop sig till att folk i gemen drar slutsatsen att de måste spara, dra ner på konsumtionen och förbereda sig för sämre tider. Vilket i sin tur gör att en lågkonjunktur knackar på dörren.

Vad är er känsla? Delar ni samma farhåga som jag? Och finns det bra data på vad lågkonjunkturer brukar betyda för börsen?

1 gillning

Ja, fullt rimlig tanke tror jag.

Jag har varit inne på liknande tankar länge då avkylning och stabilisering behövts på börsen samtidigt som folk är tokbelånade osv. Sedan om det är en farhåga vet jag inte direkt, mer en iakttagelse.

Om centralbankerna höjer räntorna kraftigt är risken stor att det slutar i lågkonjunktur.