Jag har en fråga om arv- och gåvoskatten i Sverige. Mina föräldrar i Tyskland kommer att ge mig och min syster deras hus, så att vi är de officiella agärna, men föräldrarna har rätten att bo där resten av livet. Det är en ganska vanlig grej att göra i Tyskland för att undvika betala arvskatt. Det är lagligt att ge en gåva utan att gåvoskatt måste betalas om värdet är mindre än 400.000 Euro per barn. En sån gåva får ges varje tio år. Så slipper man att arvskatt måste betalas när någon dör och att allt egendom och kapital ärvs på en gång.
Nu är min fråga vad situationen är när jag (bosatt och skattepliktig i Sverige) får den gåvan i form av huset. Värdet är kanske 300.000 Euro per barn. Jag vet att det inte finns någon arvskatt i Sverige, men gäller det också att det inte finns någon skatt om jag får fastigheten som gåva? Är det enkelt att svara på det, eller vore det bättre att fråga någon skatterådgivare?
Sverige har ingen arvsskatt och inte heller gåvoskatt så det borde inte hända något alls.
Det kan nog inte utgå någon svensk gåvoskatt då det inte finns någon sådan. Man kan förtydliga att det är en gåva utan motprestation i ett gåvobrev. Så har jag gjort på en svensk fastighet. Det krävdes då fastigheten skulle registreras i den nya ägarens namn. Gissar att det behövs något liknande i Tyskland kanske.
Det kan nog inte heller göras tyskt anspråk på gåvoskatt om inte mottagaren av gåvan har skattemässiga skyldigheter i Tyskland.
Tack för svaren! Det här
Det kan nog inte heller göras tyskt anspråk på gåvoskatt om inte mottagaren av gåvan har skattemässiga skyldigheter i Tyskland.
är dock inte helt korrekt. Arvskatt är oftast skattepliktig i landet där arvet finns, oavsett landet där arvtagaren bor. Dvs att man är lätt skattepliktig i båda länder om man bor utomlands.
Jag talar om gåvoskatt.
För mig, som boende i ett annat EU land gäller det att jag kan ge stora summor i gåva till boende i Sverige utan att mitt land kan utkräva gåvoskatt. Ej heller Sverige. Detta är för att mottagaren av gåvan inte har Skattemässiga skyldigheter någon annan stans än i Sverige.
Jag skrev “nog” för att jag bara kollat det med jurist för min situation (gåva av pengar) och land.
Vem är det som blir beskattad i det fallet (arvsskatt)? Jag antar att det inte är du? (Om du bor i Sverige)