Ämnet har diskuterats tidigare på Rika tillsammans men jag hittar inte svar på mina funderingar.
Mina föräldrar som bor i ett annat EU-land har sålt ett hus och vill dela pengar mellan oss syskon. Vad behöver jag ha för att slippa betala skatt på det (ca 50,000 euro)?
Som jag förstått det behöver jag ha ett bevis på var pengarna kommer ifrån när de kommer till mitt svenskt konto. Mina syskon som bor i samma land som mina förälädrar har redan fått sina pengar och där behövdes det inte gåvobrev.
Hur ska brevet utformas då? Räcker det bara med att de skriver att jag fick summan som förskott på arv eller behöver de vara tydliga med att pengarna kommer från försäljning av deras fastighet? Behöver de kanske skicka köpekontrakt? Bevisa att andra syskon fick lika mycket? Behöver andra syskon också skriva på eller bara föräldrarna?
De kommer självklart prata med en notarie/jurist i deras land men lagen verkar skilja sig mycket åt mellan länderna.
Egentligen det enda som krävs i Sverige skattemässigt är att du kan bevisa åt Skatteverket att det är en gåva och då troligen enklast fråga först vilka dokument de vill ha…
Jag är ingen advokat, men såhär förstår jag det som.
Eftersom de inte bor i Sverige så omfattas de väl inte av arvsrätten i Sverige, dvs på din sida kommer det bara ses som en gåva. Eftersom gåvor inte beskattas i Sverige så kommer du inte heller behöva skatta för det i Sverige.
Du kan behöva skatta för det i ursprungslandet dock.
Banken kommer nog vilja ha papper på var pengarna kommer ifrån också.
Min pappa dog några år sedan, och där finns arvskat jag betalade. Dom har också skatt om gåvan. Jag rekommenderar dig att kolla reglerna i ursprungsland.