Hej
Jag fick penningsgåva från utlandet på 3000000 kr . Min pappa sålde sitt hus utomlands och gav en del av pengar till mig. Skatteverket har fått kontrolluppgifter från banken gällande denna överföring. Behöver jag göra något för Skatteverket?
Hej
Jag fick penningsgåva från utlandet på 3000000 kr . Min pappa sålde sitt hus utomlands och gav en del av pengar till mig. Skatteverket har fått kontrolluppgifter från banken gällande denna överföring. Behöver jag göra något för Skatteverket?
Nej, du behöver inte göra något. Gåvor är skattefria (8 kap. 2 § inkomstskattelagen).
Hej
Men hur ska skatteverket veta att det är en gåva. Det står endast att de fick kontrolluppgifter
Om ni inte har gjort det tidigare mht banköverföringen så bör ni göra det nu, upprätta gåvobrev från din far.
Till SKV så hade jag skrivit i övriga upplysningar vad handlar om och att gåvobrev finns.
Jag är osäker på om man kan bifoga egna bilagor som tex gåvobrevet elektroniskt.
Om det inte går så har du åtminstone deklarerat det så då är bollen hos dem om de vill se gåvobrevet.
Hej
Jag har fått pengarna i mitt swebank konto dvs har skett via bankövering. Banken har endast skickat kontrolluppgifter. I transaktionskvitto står det tydligt family assistance
Hade gjort som JFB skriver.
Är din far folkbokförd i Sverige? Då kommer SKV vilja ha in eventuell vinstskatt från försäljningen.
Om han inte är det, då bör du kolla upp lagar för gåvor i landet han är folkbokförd i.
Men vad är syftet med kontrolluppgifter?
Ett underlag för att Skatteverket ska kunna bedöma om skatt ska tas ut eller inte. Banken kan ju inte veta det. Därav att man deklarerar det i sin inkomstdeklaration
Jag är lite i samma situation - en utlandsbetalning som kommit in. Banken rapporterat och Skatteverket tagit upp den i deklarationen.
Enligt Skatteverket löser man det genom att man under “Övrigt” skriver en rad om vad det handlar om, samt om det finns någon skattemässig påföljd. I ditt fall nej eftersom det är en gåva, i mitt fall ja eftersom det rör en försäljning av en pryl där vinsten överstiger 50000 kr.
Skatteverket vill uttryckligen INTE ha några underlag på detta (gåvobrev, kontrakt etc), utan de hör av sig om de vill granska.
Hej igen hur blir det med givaren av gåva..Brukar skatteverket vilja ha underlag från Givaren?
Som ovan - Skatteverket vill inte ha någonting alls förrän de frågar efter det vid en granskning, och då är det dig de granskar, inte givaren. Det ligger dock i ditt intresse att du får ett gåvobrev asap så du slipper hålla på med det om/när frågan kommer.
Om du är tveksam är det bara att ringa Skatteverket och fråga, de är otroligt hjälpsamma.
Vad jag förstår granskning sker endast när man gör ändringar i deklaration va!?
Jag har ett signerat gåvebrev
Med ett gåvobrev är du hemma tänker jag. Som @JFB skrev - skriv i Övriga upplysningar att det rör sig om en gåva och skicka in deklarationen.