Skatta eller inte?

Hej!

Har för flera år sedan hjälpt min mamma med renovering och lånade ut ca 200 000:- totalt i olika omgångar. Hon vill nu betala tillbaka allt. Kan hon bara föra över till angivet bankkonto direkt eller blir man skyldig att skatta ?

Finns svar i forumet så hänvisar mig gärna dit.

Tack för svar!

Inte om det är en gåva. Om det är ett privatlån med avtal om ränta kan det vara lite mer komplicerat.

Jag lånade ut dem en gång i tiden och nu vill hon betala tillbaka hela summan helt enkelt.

Kanske meddela banken om du ska få en större överföring. Finns risk för de stänger ner dina konton och begär du kommer in med underlag i all oändlighet.

Om ni aldrig skrev papper på de första lånen så kan ni ju istället upprätta ett gåvobrev där ni gör klart att ”gåvan”, egentligen återbetalningen, inte är förskott på arv.

Gåvor mellan privatpersoner är skattefria.

Ett allmänt tips till alla där ute är att skriv något enkelt papper med två vittnen om det handlar om en lite större summa pengar i lån eller annat inom familjen.

Gjorde själv misstaget att inte göra det när jag lånade ut pengar till min mamma före hon gick bort. Jag klarade inte av att komma dragandes med papper för henne att skriva på vid sjukhussängen.

För mig löser det sig men undvik att hamna i en situation där ni kanske måste tänka på underskrifter om det värsta inträffar.

1 gillning

Jag har aldrig råkat på problem med överföringar inom familjen. Särskilt inte om båda har svenska banker. Får man en fråga så är det bara att säga gåva inom familjen. Det är svårare om din mamma har pengarna i kontanter och vill sätta in dem.

2 gillningar

Det är ju återbetalning av ett lån. Att nu kalla det för gåva kan skapa bara problem. Har du exempelvis syskon undrar de vad du håller på med.

Normalt sett behöver du inte göra någonting.

Någon skatt kan det givetvis inte bli tal om.

1 gillning

Jag har gjort liknande transaktioner under förra året (SEB, Handelsbanken, Nordea). Bankerna har olika gränser på hur mycket man får föra över “själv”, men det gick bra att ringa in och göra överföringen. Inga extra frågor.

Låt henne föra över pengarna bara. Jag har vid flera tillfällen fört över större belopp än så och aldrig har några frågor ställts till mig eller mottagarna. Bara alla pengarna är spårbara och kommer från en etablerad bank.

Som skatteverket definierar en gåva “En gåva kännetecknas av tre rekvisit: förmögenhetsöverföring, frivillighet och gåvoavsikt.” i och med att du har hjälpt med renovering så kan de se det som att hon betalar dig för din hjälp. Vilket blir då tjänsteinkomst beskattat. Finns det något papper på att det är ett lån så bör det hjälpa.

För mer information Man som fick fem miljoner kronor i gåva åker på skattesmäll

“Skatteverket överklagade beslutet till kammarrätten, som inte ansåg att det var möjligt att göra någon marknadsvärdering av mannens arbetsinsatser. Enligt kammarrätten gick det därför inte att det gick att avgöra hur stor del av de fem miljoner kronorna som mannen hade tagit emot som skulle räknas som tjänsteinkomst. Domstolen beslutade därför att hela summan skulle ses som tjänsteinkomst”

Hej!
Ja det finns papper. Med underskrift och som säger att vid försäljning av bostad skall summan på 200.000 betalas tillbaka till mig.

Mvh

Bra. Då är ju detta ett ickeproblem.

Det var längesedan Sverige slaktade gåvo- och arvsskatten. Så det är bara att tuta å köra.

Jag har också lånat pengar av mina föräldrar vid olika tillfällen och det har aldrig varit någon issue med banken. Att vi båda har samma bank underlättar kanske.