Penninggåvor - Funderingar kring regelverket m m

Jag funderar en del kring penninggåvor, och vad man bör känna till och ta hänsyn till, innan man ger bort en sådan.

Framförallt när det gäller den eventuella risken för att Skatteverket beslutar sig för att betrakta gåvan som förtäckt ersättning för utförd tjänst.

Jag har svårt att förstå och tolka regelverket kring detta.

Först och främst:

Jag vet att gåvoskatten sedan länge är borttagen i Sverige, och att det inte finns några formella begränsningar när det gäller beloppsstorlek, eller vem man får ge en penninggåva till.

Jag känner också till kriterierna som ska vara uppfyllda för pengaöverföringen ska anses vara en gåva.

Jag förstår också att den bakomliggande tanken är att man inte ska kunna betala för svart arbetskraft genom att ge “penninggåvor" för att slippa betala skatt.

Men jag tänker att det måste finnas en stor gråzon runt detta.

Om man ger en penninggåva till någon, så är det väl vanligen till någon som man tycker mycket om och har en nära relation till.

Och i de flesta nära relationer, så förekommer det ju att man ibland hjälper varandra på olika sätt.

Det kan handla om att man får emotionellt stöd i svåra livssituationer, att någon kör en till IKEA för att man saknar körkort eller till återvinningscentralen för att slänga skräp, eller att någon handlar mat åt en, när man är för deprimerad för att ta sig upp ur sängen. Eller bara finns där och lyssnar, när man mår dåligt.

Om Skatteverkets regler kring gåvor ska följas till punkt och pricka, så får man ju bara ge penninggåvor till någon som aldrig någonsin har hjälpt en, stöttat en eller utfört en hjälpsam tjänst åt en - och inte förväntas göra det i framtiden heller.

Vilket ju i princip gör det omöjligt att någonsin ge en penninggåva till någon.

Samtidigt tänker jag, att jag kanske övertolkar reglerna; jag har autism och ibland svårt att göra rimlighetsbedömningar.

Jag kan tänka mig hundratals situationer där det är långt ifrån glasklart om pengaöverföringen är en gåva, eller en ersättning för att någon hjälpt en med något.

Några hypotetiska exempel:

• Min mycket gode vän Kalle hjälpte mig att måla ett par väggar i min bostad en gång för några år sedan. Nu fyller han jämnt, och jag skulle vilja ge honom 30 000 kr i gåva. Är det tillåtet?

• Någon räddar livet på mig när jag är på väg att kliva ut på gatan rakt framför en långtradare. Jag vill ge personen en penninggåva. Men kan det betraktas som ersättning för utförd tjänst?

Så - hur ska Skatteverkets gåvoregler egentligen tolkas och efterlevas?

1 gillning

Jag håller med, men tycker trots det att det finns några saker att gå på.

När det gäller förtäckt ersättning för tjänst så har jag t ex svårt att tänka mig att ditt andra exempel skulle kunna ställa till med några problem. Att rädda någons liv på det sättet känns mer som en engångshändelse och knappast något man normalt köper som tjänst.

Ditt första exempel skulle möjligen kunna bli en diskussionsfråga, speciellt om man tycker det är ett högt belopp för en födelsedagspresent som utgörs av reda pengar (till skillnad om det vore en specifik grej/upplevelse värt 30000 kr).

Det minsta/bästa att göra är nog att i potentiellt tveksamma situationer åtminstone bifoga ett tydligt gåvobrev till gåvan.

Ja, gåvobrev vet jag är viktigt, men det är väl mest - eller uteslutande - för de inblandade bankernas skull. De vill sannolikt också ha en redogörelse för var pengarna kommer ifrån, samt ett kontobevis från den blivande gåvomottagaren.

Jag har pratat kort med Skatteverket. De sa bara att det var fritt fram så länge man inte förväntar sig en prestation från mottagaren i utbyte mot penninggåvan, att det inte finns någon gåvoskatt, och att man inte behöver informera dem om belopp, mottagare, datum för överföring eller liknande.

2 gillningar