Att flytta pensionspengar från Tyskland

Det här är en stor chansning: Finns det någon annan tysk i forumet som har redan flyttat sina besparingar från det tyska pensionssystemet till Sverige? Tröskeln är stor för att bara börja läsa mig in i ämnet. Känner ni någon som redan gjorde samma sak, skulle jag vara tacksam för kontakten!

Hej,

Jag tror inte att det är möjlig för statlig pension. När du kommer i pensionsådern kommer Pensionsmyndigheten att hjälpa dig att få din intjänad Tysk pension, men du kan inte “flytta” de till Svensk statlig pension. Jag tror båda pensionssystem är också lite olika.

Jag är själv Tyska, jobbade från 18-28 i Tyskland, sedan flyttade till Sverige (nu 30) och googlade lite om man kan flytta kapitalet men hittade ingenting.

Mvh
Patrick

1 gillning

Hej, jobbade många år i Tyskland och andra länder med. Man kan inte flytta pensionskapital (som inte är ett kapital men en öppen skuld-som i Sverige) mellan länderna. Har du 'tjänstepension’kapital (Betriebsrente) går det inte heller. Vill du veta vilken nivå din utbetalning kan komma att ligga på kan man kontakta ansvariga myndigheten. De kan ge dig ett rätt snabbt svar faktiskt. Jag kollade det för några år sen.

Om du ordnar det nya leg med eID snart (kommer nu snart i Sverige med) bör du kunna logga in direkt på Tyska pensionsmyndigheten och få insyn i allt du vill veta. Deutsche Rentenversicherung - Online-Dienste - Anmelden mit eID-Karte für Bürgerinnen und Bürger der EU und des EWR

Mvh, Geert

3 gillningar

Tack för ditt svar Paddy!

Tack Geert! Synd bara eftersom det känns en aning tryggare att ha sina pensionspengar i Sverige.