Flytta utlandspension från EU/EES till Sverige

Hej!
Jag funderar på att flytta och jobba utomlands (inom EU/EES) ett antal år, att skriva ut mig helt från Sverige, men en dag förmodligen återvända.

Det innebär att jag kommer ackumulera en utländsk pension, som jag en dag kommer vilja komma åt som bosatt i Sverige.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att flytta en utlandspension till Sverige och kan dela med sig av denna? Jag har hört att det kan bli rejält krångligt om det gäller USA, men min förhoppning är att det ska gå smärtfritt, mer eller mindre, om det gäller EU/EES/Schweiz.

Tack!

EDIT: jag har läst att proceduren innebär en ansökan hos Pensionsmyndigheten och det ser rätt straight-forward ut, men det jag undrar är alltså om erfarenhet i praktiken.

Måste man flytta pensionen för att få den utbetald?

Den utländska pensionsmyndigheten behöver väl bara ditt kontonummer för att betala ut pengarna, även om du flyttar tillbaka till Sverige…?

Jag ställde samma fråga för en tid sedan och fick inga svar. Gissar att det inte är så många här som har kommit dit än. Själv har jag flera års intjänad pension i annat EU-land, begärde ett intyg på vad som var intjänat och tänker att jag skickar in det till pensionsmyndigheten när det blir dags. Mitt privata pensionssparande lyckades jag flytta till min svenska storbank.

När jag räknar på pensionen har jag ju ingem aning om vad jag eventuellt får ut från det andra landet, så det får bli en bonus.

Man söker där man sist jobbat.

Källa: Pension Rights in the EU: Frequently Asked Questions - European Commission