Funderar på hur mycket tidigare vi har råd att gå i pension om vi flyttar till Frankrike.
Vad jag förstår har de dels lägre skatt samt att gifta fortfarande sambeskattas vilket förstås är förmånligt när man som vi har stora skillnader i pensionsbelopp.
Det beror ju helt på vilka kostnader ni tänker er att ha. Det går nog inte att ge ett generellt svar på den frågan.
Ni får helt enkelt kolla upp vad ni får ut i pension och hur mycket det blir kvar efter fransk skatt. Går det att leva på så är det ju bara att köra om ni vill det. Har dock aldrig hört om någon som flyttar till Frankrike av skatteskäl, men kanske sambeskattningen kan göra att det ser ok ut för er? Men Frankrike är ju trevligt på många andra sätt.
Kontrollera vilka kostnader ni får i det nya landet. Kan ni äga eller är det bättre att hyra.
2 läs beskattningsavtalet med landet. Det finns mer än pension som beskattas.
3 börja med att provbo under en tid i det nya landet. Själv rekommenderar jag minst ett år.
Vad jag är intresserad av är om någon på forumet faktiskt har eller kommer flytta utomlands för att lättare/tidigare kunna leva på pensionskapitalet, och kan dela med sig av sina erfarenheter.