Maximera tjänstepension utomlands

Ny på forumet. Fyllt 55 i år. Har en total tjänstepension på ca 17MSEK. Funderar på möjligheten att byta livsstil; maximera uttag i 5 år (hela summan) genom att flytta utomlands (tillsammans med fru, barnen är 18+) till minimal skatt under åren 2028-2033.
Har sökt runt lite, men svårt att få klarhet i vilka länder man kan komma undan SINK/20%.
Cypern, Malta, Filippinerna, rural Italien osv dyker upp, men svårt att få en helt faktabaserad bild.
Vi har bott i asien, mellanöstern och afrika så har inga problem med att bo utanför EU.
Vore kul att höra om forumet har praktiska erfarenheter som ni är villiga att dela med er.
Tack på förhand//Mathias

På Malta kan skatten bli 15% på tjänstepension..

Den nya ITPR-statusen på Malta är huvudsakligen intressant för dig som har en hög tjänstepension från privat sektor (och/eller äger en stor privat pensionsförsäkring) eftersom skatten kan fixeras till 15 %.

1 gillning

Vad är planen efter det att du plockat ut så mycket som möjligt med så låg skatt som möjligt - att komma tillbaka till Sverige och åtnjuta gratis sjukvård?

5 gillningar

Tack. Så skatteavtalet gör att man bara blir skattskyldig i Malta? Intressant.

Det blir nästa steg. Planen är att kunna få ut så mkt att man leva ok på avkastning.

Har för övrigt betalat min del av skatt i Sverige för att kunna nyttja sjukvård in i kaklet.

Har du tips ang min fråga? Om inte så kan vi nog avsluta diskussionen här

6 gillningar

Känns osmakligt att hjälpa till med. Man blir ju delaktig på nåt sätt.

4 gillningar

Jag tror att det i finansieringen av sjukvård är tänkt att man även ska skatta på pensionen. Annars hade du nog fått betala högre skatt tidigare i livet. Rätt eller fel, men det är väl den svenska skattemodellen.

2 gillningar

Tjänstepension från privat sektor och privata pensionsförsäkringar beskattas endast i Malta.

Allmän pension och tjänstepension från offentlig sektor beskattas endast i Sverige.

Nej, jag tycker ärligt talat frågan är oetisk.

3 gillningar

Varför då?

Upplägget är ju enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Malta.

Alltså svenska staten har ju själv tillsammans med malteserna kommit fram till reglerna.

Däremot tycker jag väl att det är en ganska dålig idé att flytta till ett land bara för att pumpa ut pension om än till lägre skatt, och dra på sig en hel del merkostnader.

Alltså, du behöver ju högst sannolikt inte maximera nyttan av din pension utan du kan ju välja att göra vad du vill med ditt liv.

Fem år är ändå rätt länge om man inte trivs - och framförallt rent för j-ligt dåligt liv om frun inte trivs :sweat_smile:

Själv bott många år utomlands och tycker flyttar måste vara baserat på mer än pengar typ.

2 gillningar

Jag tycker frågan var intressant, så 20% sink skatt om man flyttar från Sverige på tjänstepension. 15% om man flyttar till Malta. Finns det fler alternativ? Gör löneväxlingen otroligt bra! Iställlet för ca 52% skatt går det att ta ut det till 20% eller mindre. Grymt!

Man ska dock betänka tex att

• Kostnad för ofta dyrt hyrt boende (ofta inte lönt att köpa på kortare perioder som 5 år för att pumpa pension). Kan kosta 2-3-4 tusen EUR i månaden beroende på land
  • En annan risk/kostnad är att man ofta måste göra sig av med boende i Sverige för att betraktas som begränsat skattskyldig. Köp/sälj kostnad. Risk att boende vid återflytt kostar mer eller ännu värre att det man vill köpa inte finns på marknaden
  • Sjukförsäkring för hela familjen ofta a 3-5 kkr per person och månad. Med SINK skatt dvs begränsat skattskyldig i Sverige så täcks man inte alls av svensk sjukförsäkring.

Så man ska nog räkna rätt ordentligt på det samt beakta så man verkligen vill bo i landet och inte vistas i Sverige mer än typiskt max drygt 2 månader om året

4 gillningar

Varför är detta mer oetiskt än FIRE och bo kvar i Sverige?

(Ingen behöver bli arg, det är bara en fråga)

2 gillningar

Är det verkligen så dyrt? Med den sjukvårdsförsäkring jag har via jobbet (på Malta) kostar det under €800 om året att lägga till en person i åldern 55–59 (och yngre är förstås billigare), så jag tänker att individuellt köpta försäkringar borde ligga i samma härad?

Själv tycker jag att det låter som en fantastisk idé att låta skattereglerna inspirera en till ett utlandsäventyr.

Varför inte testa livet utomlands ett par år och kombinera med att få fram egna intjänade pengar till lite lägre skatt. Som du säger så har man nog betalat inkomstskatt genom åren så det räcker :sweat_smile: För egen del betalar jag mer än 1msek årligen i skatt på lönen. Och om du flyttar hem efter fem år fortsätter du ju betala skatt på din pension.

Om du tänker på Malta måste du antingen hyra ett boende för €14 000 per år, eller köpa ett för €375 000. Du kan inte äga ett permanentboende i Sverige men t ex en sommarstuga är ok att ha. Och du får inte vara mer än 183 dagar per år i Sverige.

Så om ni vill uppleva lite äventyr, annat klimat- och komma hem med en hög pengar extra så kör bara kör. Boendekostnader har ni ju även boendes i Sverige, och lite merkostnader för sjukvårdsförsäkringar och en del flyg är väl helt ok om du får fram 17msek till 15% beskattning.

Enligt Malta Retirement Programme räcker det med att köpa bostad från ca €220–275k beroende på område, eller hyra från ca €8 750–9 600/år.

Man behöver inte heller bo större delen av året på Malta. Kravet är minst 90 dagar/år i snitt över fem år och max 183 dagar i något annat enskilt land. Det öppnar alltså för att t.ex. vara delar av sommaren i Sverige och resten av året på Malta, Spanien, Italien, Portugal osv. Viktigt är förstås att man faktiskt uppfyller kraven för utflyttning från Sverige och får skatterättslig hemvist på Malta.

Och etiskt ser jag inte riktigt problemet. Det här är laglig skatteplanering enligt ett skatteavtal Sverige själv har ingått. Jag tycker inte det är mer oetiskt än att en ägare i ett fåmansbolag tar utdelning i stället för lön när 3:12-reglerna gör det fördelaktigt. Personligen tycker jag båda är helt okej.

1 gillning

Undrar hur Sommarstuga defineras av Skatteverket i detta fall. Någon som behövt “bevisa” sommarstug-status och vad innebar det isåfall?

Ja det brukar hamna där internationellt, speciellt

• om man inte kan lokala språket och behöver säkra vård på engelska
  • Inte ska ha en deductible så det kostar skjortan i början före vården täcks
  • Inte cap:as ut för snabbt vid svåra sjukdomar som cancer, hjärt- kärlsjukdom. I Sverige så cap:as vi ju aldrig ut typ

Sitter man i ett land för att plocka ut pension billigt så vill man ju inte dessutom hamna i läget att man tvingas hem för man utförsäkras. Då faller ju hela syftet med flytten

Företagsförsäljningar är ju kollektiva, vilket gör det billigare, och som utskickade av bolag brukar det dessutom bara behöva täcka en viss period före företaget skickar hem en för vidare vård.

Visst kan man chansa på någon billigare försäkring men då får man ju också ta höjd för att man kan tappa skatterabatten om man tvingas flytta hem under tiden man tänkt vara ute.

Jag tänker precis tvärtom. Inspireras att bo i ett annat land som man vill bo i. Därefter räkna på vad det innebär.

Dessutom kan staten ändra på reglerna imorgon genom att riva upp avtalet med land X. Titta bara hur det gick för de som flyttade till Portugal med noll skatt på TJP, där en del nu sitter i landet utan att veta hur det ska skattas.

Nya regler (ITPR) ersätter MRP-reglerna från 2027. Då blir kravet att köpa bostad för minst 700K euro eller hyra för minst 14K euro per år.

1 gillning

Cyprus annars?