Pension - länder med fördelaktig skatt

Hej.
Kan inte se att detta ämne hanterats innan så hoppas det kan skapa lite diskussioner.
När Portugals mycket förmåndliga skatteregler verkar vara historia, så funderar jag på vad som kan vara intressanta länder att bosätta sig i som tidig pensionär (planerar att gå vid 57, vilket iuförsig är om 16 år, men som huvudtemat för hela RT forumet, planering är nyckeln till finansiell framgång).

Vilka länder kan vara relevanta att titta på för att kunna ta ut så mycket pengar som möjligt, till så låg skatt som möjligt under så kort tid som möjligt? Något som liknar Portugal med att ta ut alltjänstepension till 0 skatt under 5 år, för att sedan ta ut den allmäna pensionen i Sverige under resten av ens liv vore naturligtvis mycket bra. Finns det länder utanför Europa som också är värda att bekanta sig med, och vad är i så fall skattereglerarna för dessa länder?

Vad är målet?
Vill du få ut mycket pengar eller bara betala lite i skatt?
Tror isåfall de bästa är nog att plocka ut så mycket lön som möjligt tidigt och lägga in på en kf/isk och ta ut så lite pension som möjligt när du går i pension om du vill skatta lite och ha mycket pengar tillgängligt.

På de sättet kan man själv styra vart man vill bo istället för att flytta någonstans bara för att skatta lite under uttaget.

Annars har väl Portugal bara 10% så är inte så dyrt nu heller

Målet är såklart att få ut så mycket som möjligt av mina pengar och inte “ge bort dem”. Precis som alla annan planering av skatter, som att spara i ISK istället för att betala vinstskatt osv.

Låt oss leka med tanken att vi pratar om 100 miljoner (bara som exempel för att tydliggöra att det inte rör sig om pension på 30k per månad.

Portugal är väl mer än 10 procent nu efter att Magdalena stängt dörrarna för förmånliga skatter där?

Steg ett är väl ändå att fundera på var du vill bo, och sen när du har några alternativ kan du ju börja kolla på hur ekonomin skulle påverkas av en flytt dit?

2 gillningar

Nja maggan har lagt en prop till riksdagen, de är inte klart än vad jag sett.
Sen eftersom regler kan ändras åt olika håll är de svårt sia om vad som kommer gälla om 20 år. Med den fart maggan skickar ut pengar till EU m.m kanske de pensionspengarna du betalar in nu har obligatorisk 50% skatt vid utbetalning oavsett vart du bor

Därför tycker jag ff att ett upplägg med utbetalning nu under tiden och lägga pengar i en KF/Isk primärt, ser ingen fördel binda så mycket i pension.

Framtiden med allt online kommer gynna snabbrörlighet och att ha massa pengar bundna i pension i Sverige tycker jag känns olustigt.

1 gillning

Jag kan tänka mig de flesta medelhavsländerna och det vore ju trevligt att kunna ha en plan långt innan så vi har tid att bekanta oss med alternativen.