Sitsen är den att fruns jobb innebär att vi flyttar till Tyskland i två år. Jag är egenföretagare(AB) och kunden har sagt att de gärna behåller mig under vistelsen.
Hur ska jag tänka som egenföretagare under vistelsen? Jag kan väl inte skriva företaget på tysklandsadressen? Vi behåller vår nuvarande bostad under vistelsen då vi inte behöver stå för boende under tysklandstiden så tänker att företaget får stå kvar där.
Vad har ni för tips och saker som kan vara vettiga att tänka på?
Varför skulle han bli skattskyldig i Tyskland? Företaget har ju sitt säte i Sverige och den anställde skattskyldig i Sverige eftersom det inte handlar om permanent utflytt.
Han skrev att de ska vara i Tyskland i två år. Då måste man skriva ut sig ur Sverige och man är skattskyldig i det land man tillbringar merparten av sin tid under ett år.
Det har i vart fall inget med företagets hemvist att göra då det är ett svenskt AB. Låter sjukt komplicerat att behöva skatta i Tyskland om man är anställd i sitt eget AB. Så här står det om obegränsad skattskyldighet och ettårsregeln:
Obegränsat skattskyldig
Sexmånaders- och ettårsregeln gäller fysiska personer som är obegränsat skattskyldiga i Sverige. Följande personer är obegränsat skattskyldiga:
Den som är bosatt i Sverige.
Den som stadigvarande vistas i Sverige.
Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatt här.
Det stämmer, för företaget ändras inget av att de flyttar. Men att utvandra betyder inte automatiskt att man som fysisk person slutar vara obegränsat skattskyldig, som du skriver. Det betyder dock inte att man inte blir skattskyldig i landet man flyttar till. Den totala skattskyldigheten beror på dubbelbeskattningsavtal mellan länderna i fråga.
Om man som konsult tar ut lön i sitt AB upp till brytpunkt för statlig skatt och sedan utdelning som skattas som inkomst av kapital får man nog en skön soppa att anpassa det till tyska regler, för att inte tala om hur det ska bokföras
Du betalar skatt där du är bosatt.
Efter 183 dagar skall du skriva dig där du bor (har nattvila)
(183 dagars regeln)
Det är vad som gäller för TS. Jag skulle tro att det gäller då att man betalar soc avgifter i Tyskland osv samtidigt, vilket betyder att ditt svenska bolag har med tyska skatteverket att göra. Nu börjar det bli komplicerat…
Kanske inte är aktuellt för er del, men min erfarenhet är att tjänstepensioner i Tyskland kräver intjäning under minst fem år för att de ska betalas ut, så var försiktiga så att ni inte betalar för pension ni aldrig får ut.
Jag är bosatt i Tyskland. Nu är jag begränsat skatteskyldig i Sverige pga att jag inte har några väsentliga kopplingar dit, såsom ett företag.
Om du är boende i Tyskland, måste du skriva dig där. Precis som @Rikkitikkitavi skriver. Om du har företag kvar i Sverige kommer SKV troligen anse dig som obegränsat, alternativ begränsat med undantag. Det är inte antingen eller. Begränsat kan vara “ej skattar inom detta men inom detta”.
Är ej expert, men intresserad inom området.
Företaget är i Sverige. Företaget följer svenska skatteregler.
Tar du ut lön/inkomst, skall detta skattas i landet du är bosatt, Tyskland.
I Tyskland behöver du socialförsäkring och sjukförsäkring. Dessa betalas vanligtvis av arbetsgivaren eller i fallet av egenföretag, sig själv. Börjar bli komplicerat som ovan skriver. Du lär behöva en Steuerberater, skattejurist.
Jag har för mig att om man planerar att vara boende kort tid i utlandet - men med intentionen att återkomma inom vad jag tror är just 2 år - kan man få vara kvarskriven i Sverige. Normalt skulle jag inte rekommendera detta men det kan göra livet enklare.
Har man kvar en boende adress i Sverige kan man ju såklart ehh glömma att skriva över sig också. Detta är såklart ej lagligt och absolut inget jag rekommenderar. Detta skulle endast fungera för att det var under en tidsbegränsad tid och du faktiskt har ditt företag i Sverige. Vad ska din chef (dvs du) göra? Gnälla att du inte är på kontoret?
Tror att det är så att om man stannar mindre än 5 år, har man rätt att begära tillbaka all pension man själv har betalat in. Inte den som arbetsgivaren betalat dock. Så man kan få tillbaka 50% av inbetald pension inom 5 år. Tror tanken är att man skall kunna arbeta kort tid och sedan få pengarna utan att tjafsa om pensionsrätt om 40 år.