Autocriteria 75. Vs Lysa/global fond?

Hejsan ! Har under en lång tid följt forumet här men det blir min första post. Vill höra er input och ev. Tips.
Har under senaste tiden kännt att en del utav mina sparade pengar bara ligger och står still på helt fel plats. Har en del sparat ifrån diverse försäljningar utav bostäder/lön. Började spara när jag var ca 27 år gammal och är idag 34. Började på 0 och har kämpat. Men utan nån riktig planering. Så har det bara fortsatt…
Har ca 618k kronor på Handelsbanken auto 75 criteria. Och ville höra er synpunkt över min tanke att flytta dessa till dnb global eller lf global. Med historiskt sätt betydligt bättre utveckling, Alternativt Lysa 90/10.

Jag har förutom detta ca 700k varav 125 ligger i en fond hos swedbank. Och resterande just nu bara ligger i ett sparkonto. Dessa vill jag också lägga på en mer utvecklande plats.

Vill placera 90% utav det totala beloppet
10% spar i en buffert. Det blir 131800.
Så 1186200 som är placerbart.
Tacksam för alla svar !

Var hade ni placerat dessa ?
Maxi

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Antingen en billig global indexfond på din vanliga bank, eller alternativt en lite bredare portfölj med globalfond+tillväxtmarknadsfond+småbolagsfond och en sverigefond på t.ex Avanza eller Nordnet.

Annars är Lysa ett mycket bra alternativ också. Enkelt, brett och smidigt att komma igång med :+1:

Bra sparat! :slightly_smiling_face:
Vad har du för sparhorisont? Pratar vi plus 10 år så instämmer jag helt med @MattiasA90
Eller ja på Lysa kan man ju lägga upp en fördelning som passar oavsett sparhorisont.

Inte alltid så lätt att överblicka 10 år framåt i tiden och det låter som bufferten är bra, men om du tex funderar på att köpa boende snart så kanske inte 100% aktiefonder är rätt för dig.

1 gillning

Har du ändrat placeringstrategi under de gångna sju åren? Kanske sålt av något bara för att placera i något annat?

För om inte då verkar du ha diciplin, du verkar du vara den typ som gör ett val och håller dig till det.

Om så är fallet tycker jag Lysa verkar vara en dålig idé för dig. Dumt om man har diciplin att göda en plattform när du istället kan göda dig själv.

Over and out.

Tack för svaret :slight_smile: hur mycket hade du lagt i lysa ?

Har ju funderat mycket på Dnb global indeks eller lf global. Men en global index fond ifrån banken är också ett alternativ då ?.

Jag bor väldigt billigt nu. Och som det ser ut nu kommer jag att bo kvar 1 år minst innan det blir aktuellt för ett köp. Så pengarna ska bara sparas och förvaltasm 90 % utav dem. Och de resterande 10 är den nuvarande bufferten. Och som kommer att fyllas under året och sedan användas till ett köp utav bostad :slight_smile:

Jag har en väldig disciplin och avviker sällan. Lagt är lagt :joy:. Tänker inte på 100%. Utan 90/10 per en 10 års horisont.

Ser ingen anledning till sparande på flera ställen så då hade jag antingen valt allt på Lysa eller inget på Lysa och bara en egen portfölj på din vanliga bank eller typ Avanza/Nordnet.

1 gillning