Avanza Auto-fondernas risknivåer uppdateras

Hej Forumet!

Just nu sparar jag i Avanza Auto 6, mest för att testa deras egen fondrobot Avanza Auto.

Jag har fått två meddelanden från Avanza. I det första meddelandet står det att, specifikt för mig som sparar i Avanza Auto 6, kommer fonden att ha hävstång från och med den 3 januari 2025.

I det andra meddelandet ges mer allmän information om Avanza Auto-fonderna, som kommer att modifieras efter den 3 januari 2024 för att bättre matcha kundernas efterfrågan.

Spontana tankar?

Se drive länkarna för mer information

Information till andelsägare Avanza Auto 6 2024_12_27.pdf - Google Drive,

https://drive.google.com/file/d/1FcEsicSSgq5wnH8VMI2i-C2IAP-1H_A2/view?usp=sharing

3 gillningar

Googlelänken verkar låst, kan du lägga ut texten här direkt.

Är mest den här tabellen som är ny. Hävstång på 6:an.

5 gillningar

Snyggt fångat! Mycket riktigt så står det i fondinformationen hos Avanza att den aktieexponerade delen ska ligga mellan 85% och 115%.

3 gillningar

Oj, spännande att de drar upp risken i flesta nivåerna. Efterfrågas högre avkastning av kunderna?

Tycker ändå det är lite mysko att skriva ”investera som en nobelpristagare” och sen ha 3:1 USA vs tillväxtmarknader

Nu ska alla drive länkar fungera.

Du får läsa i white pappret. https://avanza.se/avanzabank/spara-och-placera/avanza-auto/avanza_auto_white_paper.pdf

Intressant, kan man då ha dubbelhävstång då genom att belåna portföljen med avanza auto också?

Hur är Avanza Auto 6 i jämförelse med Lysa 100% aktier i övrigt?

4 gillningar

Då är väl frågan vad avgiften “egentligen” kostar om det är belåning på den. Är ju diskussioner på nordnets 125 och Carnegie’s ena globala fond med hävstång i forumet. Nån som vet nåt?

2 gillningar

Hade helt missat detta. Tack för infon. Investerar inte i dessa fonder själv men tycker de är intressanta som en enklare variant på fondrobot. Tycker de nya “stegen” låter rimligare och bättre än vad de hade tidigare. Jag brukar även jämföra mina egna portföljer lite mot dessa fonder.

2 gillningar

Vanguard All World har presterat extremt mycket bättre senaste 5 åren. Upp 130% vs 65%.