@MattiasA90 investeringsdagbok med delade portföljer. Strategi och tankar, mål och utförande

Kommer ändra lite framöver i tabellerna vad jag jämför mot. Bland annat lite i vilken Avanza Auto-fond då jag genom den här tråden fick nys om att de ändrat aktieexponeringen i deras fonder.

Så för att bättre matcha mot mina portföljer så kommer min försiktiga portfölj jämföras mot Avanza Auto 1, mellanriskportföljen mot Avanza auto 2, långsiktiga portföljen mot Avanza Auto 4 och Aktieportföljen mot Avanza auto 5.

Kommer troligen också ta bort Avanza Global som jämförelse då den fonden inte längre känns som ett alternativ för mig själv att investera i, då pga deras nya inriktning mot mer esg samt sedan tidigare exkludering av tillväxtmarknader. Det är helt enkelt inget index jag själv skulle investera i och då ser jag inget syfte att jämföra med den för mig själv.

Jag fortsätter såklart jämföra mot Storebrand global all countries då det är min favoritglobalfond. Den är bred (visserligen en del hållbarhet också) och inkluderar tillväxtmarknader, precis som jag själv, och är därför den fonden jag personligen skulle välja om jag inte hade dessa portföljer.

4 gillningar