Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-6 och Opti-9

Hej på er!

Den senaste tiden så har jag varit väldigt inspirerad av Optis portföljer och deras investeringsstrategi. Jag gillar deras sätt att diversifiera inom tillgångsslagen samt även deras diversifiering inom de olika tillgångarna.

Utöver detta så är jag även mycket imponerad och inspirerad av @Jonas-Opti. Tycker han verkar vara mycket klipsk och påläst. Det mesta jag har lärt mig om ekonomi och investeringar och portföljkonstruktion kommer från Rikatillsammans forumet och @janbolmeson och Jonas.

Jag har de senaste månaderna gjort försök att ta det bästa från modelportföljerna och Optis portföljer och skapa tre egna portföljer som någorlunda ska efterlikna Opti-6 och Opti-9.

Opti använder sig av följande tillgångsslag:

Aktier

• Globala aktier
  • Tillväxtmarknader
  • Sverige
  • Globala småbolag

Räntor

• Statsobligationer (globala, valutasäkrade, innehåller dock en del krediter också)
  • Realräntor (globala, valutasäkrade)
  • Krediter (High Yield, globala, valutasäkrade)

Råvaror

• Blandad korg med olika råvaror. (Valutasäkrade, 23 råvaror, Bloomberg commodity index)

När jag har satt ihop mina portföljer så har jag såklart gjort min egna lilla twist. T.ex har jag några förhållningsregler för mig själv. Bland annat följande:

• Minst 5% i en enskild fond
  • Jämna steg om 5-10% i fördelningen
  • Max 10% i tillväxtmarknader
  • Max 10% i Sverige
  • Det ska vara fonder och inte ETF:er.

Portföljerna kommer därför inte vara 100% identiska med Optis men tydligt inspirerande utav dom. När jag har valt fonder så har jag utgått mycket från följande lista:

De fonder som jag har valt i de olika tillgångsslagen är följande:

Aktier

• Länsförsäkringar global indexnära
  • Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
  • Plus allabolag Sverige index
  • Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
    - Svenska småbolag - Plus Mikrobolag Sverige Index
    - Småbolag tillväxtmarknader/Frontier Markets - Swedbank Robur Small Cap EM

Räntor

• AMF räntefond mix (statsobligationer USA, Tyskland, Storbritannien och Sverige. Valutasäkrad)
  • Danske invest globala realräntor (Valutasäkrad)
  • Simplicity Global Corporate Bond A (Valutasäkrad, 50/50 investment grade/high yield)

Råvaror

• Vontobel commodity b usd (23 råvaror, Bloomberg commodity index)

Några frågeställningar som jag haft för mig själv inför dessa portföljer:

Varför egna portföljer och inte Opti direkt?

• Framförallt, kul med egna. Även avgiften spelar roll.

Bättre än Jans modellportföljer?

• Vet inte. Framtiden får utvisa. Några saker som går konstatera är att dessa portföljer är dyrare än Jans, mer räntefonder, blandade råvaror och inte enbart guld.

Avgifter

• Hälften så dyra som Optis portföljer, men dubbelt så dyra som Rikatillsammans portföljer.
    Avgifterna går att få ner ytterligare med hjälp av ETF:er.

Kommer de slå index?

• Nej, det tror jag inte. Den mest aggressiva portföljen innehåller bara 75% aktier. Dock hoppas jag på en bra riskjusterad avkastning.

Dåså, till portföljerna!

Portfölj som efterliknar Opti-9
Kommentarer: 75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror. Avgift 0,53.

Aktier 75%

• 50% Länsförsäkringar global indexnära
  • 5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
  • 5% Swedbank Robur Small Cap EM
  • 5% Plus allabolag Sverige index
  • 5% Plus Mikrobolag Sverige Index
  • 5% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Räntor 15%

• 5% Amf räntefond mix
  • 5% Danske invest globala realräntor
  • 5% Simplicity global corporate bond

Råvaror 10%

• 10% Vontobel commodity b usd

Portfölj som efterliknar Opti-6
Kommentar: 45% aktier, 45% räntor, 10% råvaror. Avgift 0,50.

Aktier 45%

• 30% Länsförsäkringar global indexnära
  • 5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
  • 5% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Räntor 45%

• 25% Amf räntefond mix
  • 10% Danske invest globala realräntor
  • 10% Simplicity global corporate bond

Råvaror 10%

• 10% Vontobel commodity b usd

Portfölj som efterliknar Opti-2
Kommentar: 20% aktier, 75% räntor, 5% råvaror. Avgift 0,40.

Aktier 20%

• 15% SPP Aktiefond Global

Räntor 75%

• 45% Amf räntefond mix
  • 15% Danske invest globala realräntor
  • 15% Simplicity global corporate bond

Råvaror 5%

• 5% Vontobel commodity b usd

Vad vill jag då ha sagt med denna tråden? Ja, jag vet inte riktigt. Kanske kan ge inspiration till lite olika portföljkonstruktioner för någon annan. Jag kommer att uppdatera tråden lite om jag skulle byta någon fond eller liknande. Den här tråden får bli lite som min investeringsdagbok.

Egna tankar och resonemang om de olika tillgångarna.

• Aktier kommer stå för den mesta värdeökningen.
  • Statsobligationer kommer agera liten krockkudde samt förhoppningsvis hyffsat värdebevarande.
  • Företagsobligationer (krediter) kommer stå för den lilla avkastningen och kryddan i räntedelen.
  • Råvaror och realräntor som visst inflationsskydd.

Portföljerna finns att följa på min Shareville.

Länk till shareville:
https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios

Edit 211025 - Byter fond för krediter (företagsobligationer) från Spp High Yield (Nordiska högräntor) mot Simplicity Global Corporate Bond A (Global, Valutasäkrad, hälften investment grade och hälften high yield). Ökar även andelen företagsobligationer i portföljerna från 5% till 10% i Opti-6 och från 5% till 15% i Opti-2. Detta pga Opti själva har en del krediter i sin statsobligationsfond utöver deras high yield-fond. Portföljernas avgifter ökar med 3-10 baspunkter.

Edit 220113 - Lägger till Svenska småbolag och Tillväxtmarknader/Frontier Markets småbolag i Opti-9. Detta för att höja risken och förhoppningsvis avkastningen långsiktigt. Avgiften på portföljen ökar från 0,47% till 0,53%. Fonderna som läggs till är Plus Mikrobolag Sverige Index och Swedbank Robur Small Cap EM

12 gillningar

Tänkte dela med mig lite av utvecklingen som varit senaste månaden samt de senaste tre månaderna. Det är ungefär så lång historik jag har än så länge som är rättvis.

Lite jämförelsetal från Dow Jones World och OMX Stockholm GI:
September: DJ World: -4,13%, OMXGI: -6,17%
Juli-September: DJ World: -1,39%, OMXGI: +1,32%

Portfölj 20/75/5
September: -1,09%
Ingen statistik än för senaste tre månaderna.

Portfölj 45/45/10
September: -0,8%
Juli-September: +1,96%

Portfölj 75/15/10
September: -1,30%
Juli-September: +2,04%

1 gillning

Du bör nog jämföra med GI snarare än PI. Eftersom utdelning återinvesteras inom fonderna.

1 gillning

Brukar själv gilla att mäta mig mot SPP aktiefond global hos Shareville för att visualisera lite bättre, exempel med din Opti 9 portfölj:

2 gillningar

Tack så mycket för tipset :slight_smile: Ska åtgärda detta.

Ja SPP-fonden är också något jag brukar jämföra mot när jag vill stämma av portföljerna lite snabbt :slight_smile:

Hej @MattiasA90, kul projekt! Ska gräva ner mig i det lite senare, just nu barn med öroninflammation :slight_smile:

Med det sagt har jag inte heller hunnit detaljkolla portföljerna. Några saker du säkert tänkt på är att:

• Alla krediter ska vara globala…
  • …och då även valutasäkrade. Det är en väldigt viktig detalj för att tillgångsslagen (vi ser dem som tre stycken) ska bete sig korrekt i portföljen. (Spoiler alert men inom en ganska snar framtid kommer vi även att vidga vårt kreditben ännu mer, jobbar bara på att få ihop det med hållbarheten.)
  • Råvarukorgen ska vara så bred som möjligt. I dagsläget har vi valutasäkrat den med men det tycker jag du kan skippa för att komma undan lite enklare, precis som du gjort.

At a glance tror jag att den svagaste länken nu är räntesidan, speciellt AMF Räntefond Mix, som saknar en hel del bredd jämfört med de institutionella fonder vi handlar på området. Men skrivet lite i hast som sagt.

När setupen sen är klar så kom även ihåg att rebalansera portföljen kvartalsvis (inte oftare, du riskerar missa slutspurten i uppgångar). Och såklart att hålla koll på att byta fonderna när det kommer bättre alternativ, vi byter i snitt en fond per kvartal.

Ska försöka hinna kolla mer sen :slight_smile:

Stay sharp!
//Jonas

3 gillningar

Tack för respons :slight_smile:

Ja, som sagt så är den inte 100% identisk. Man får lite mer förståelse för er avgift då vissa fonder är väldigt svårt/omöjligt att hitta billiga alternativ om man vill undvika etf:er.

Vad gäller krediter så har jag därför valt enbart en svensk sådan. Ett annat alternativ här skulle kunna vara Spp global företagsobligation plus som också är valutasäkrad.

Vad gäller globala statsobligationer så är AMF mix den enda jag hittar som har så hög andel statsobligationer som möjligt utspritt i andra länder än enbart Sverige. Den är dessutom valutasäkrad.

När man läser faktabladet om många räntefonder så visar det sig oftast att de tyvärr innehåller mest företagsobligationer istället samt ej är valutasäkrad.

Ombalansering har jag planerat 2-4 gånger om året. Även fondbyte såklart så fort det dyker upp bättre alternativ :slight_smile:

Självklart!

Ja räntefonder är generellt det svåra. Kombinationen av att Sverige är ett aktieland och att obligationer är en väsentligt mycket svårare produkt att greppa än aktier gör det svårt att få fram bra produkter. Därför vi främst använder icke-svenska fondbolag och flera institutionella klasser (som i vissa fall är startade enbart för oss).

Precis som du är inne på krävs det en hel del grävande för att förstå om det är nominella statsobligationer eller krediter (företags mfl) som dessa fonder innehåller. Samtidigt är det en viktig fråga då dessa två typer av tillgångar beter sig tydligt annorlunda i perioder av hög/låg tillväxt/inflation/realräntor.

Det tydligaste exemplet är nog att statsobligationer har bäst riskutjämnande effekt på aktier, medans krediter, speciellt företagsobligationer, har en tydligt högre korrelation med just aktier (men kan ge högre avkastning än statsobligationer).

Mvh,
Jonas, Opti

2 gillningar

Jag tror tyvärr inte jag kommer få några fondbolag att starta en andelsklass åt mig :joy:

Men som sagt därav valet med AMF mix som ändå består av ca 45% statsobligationer och 45% bostadsobligationer i USA, Tyskland, Storbritannien och Sverige. När jag kikar på eran fond från Dimensional så innehåller den ca 30% statsobligationer och 65% företagsobligationer.

Företagsobligationer vill jag nog helst inte ha mer än 5-10% därav valet att enbart ha 5% i Spp high yield Företagsobligation. Däremot är ju frågan om man ska byta den mot Spp global företagsobligation för att få bättre spridning över klotet och inte enbart Sverige. Avgiften verkar vara densamma 0,51%. Dessutom valutasäkrad.
Fondens faktablad: Fonder, Börshandlade fonder, Aktier, Marknader, Portföljhanteraren | Morningstar Sverige

Återigen, tack för din tid, uppskattar verkligen det :slight_smile:

Funderar på om din motsvarande Opto-2 portfölj ens har förväntad real avkastning, personligen tror jag inte det. Skulle nog fundera på att slopa den och ersätta med sparkonto.

1 gillning

Den har en låg förväntad avkastning. Skulle gissa runt 3-4% före inflation, alltså ca 1-2% real avkastning (på lång sikt, tidshorisonten på denna är typ obegränsad). Det är inte så mycket såklart men jag har redan en väldigt stor buffert.

Har delat in min lågriskhink ungefär såhär just nu:
60% sparkonto
20% kreditkort
20% i denna portföljen “Opti-2”.

2 gillningar

Tänker lite högt i detta inlägget bara.

I kreditdelen i räntedelen så har jag för tillfället SPP high yield företagsobligation. Den är dock enbart svensk.

Tänkte länka till lite globala företagsobligationer här för att se om det går hitta någon lämplig kandidat.

• SPP global företagsobligation plus: Global, valutasäkrad, 0,51% i avgift. Duration 4-6år.
  • UBAM Global High Yield Solution AHC SEK: Usa och Europa, valutasäkrad, 0,73% i avgift. Duration 0-2år.
  • Naventi Global Företagsobligation: Global?, valutasäkrad, 0,73% i avgift. Duration max 5 år.
  • JPM Global Corp BD A acc Sek H: Global, Valutasäkrad, 1,01% i avgift. Duration?
  • SEB Global High Yield C H-SEK: Usa och Europa, Valutasäkrad, 1,07% i avgift. Duration?

Sett till avgift så tycker jag att SPP:s fond på 0,51% är den bästa. Vill man ha högre risk och mer high yield så är det kanske Ubam global eller Seb global som det står i mellan. Avgifterna är då 0,73% resp 1,07%. Ubam verkar använda sig av swappar.

Jag gör nog inga ändringar förrän jag ser hur Opti förändrar sin kreditdel i räntorna i sina portföljer som Jonas hintade om. Får se SPP high yield som lite extra homebias.

En annan fond som jag hittade när jag slösurfade lite efter globala räntefonder med företagsobligationer och high yield.

Avgift 0,93% samt valutasäkrad. Verkar investera ca 50% i företagsobligationer med hög kreditvärdighet (typ som SPP global företagsobligation) och 50% i High Yield (typ som Goldmann Sachs global high yield som Opti använder).

Man får alltså både globala företagsobligationer och globala high yield i en och samma fond. Avgiften är ju inte så rolig men kanske ändå ett alternativ om man vill efterlikna Optis kreditdel i räntorna (@Jonas-Opti ) hyffsat.

Om man i min Opti-9 byter 5% Spp high yield mot Simplicity så höjer man portföljens avgift från 0,45 till 0,47.

Om man i min Opti-6 byter 5% Spp mot Simplicity så höjer man portföljens avgift från 0,44 till 0,46. Om man byter 5% Amf och 5% Spp för att få 10% Simplicity så går avgiften från 0,44 till 0,50.

Om man i min Opti-2 byter 5% Spp mot Simplicity ökar man avgiften från 0,34 till 0,36. Om man byter 5% amf och 5% Spp mot 10% Simplicity ökar man avgiften från 0,34 till 0,40.

Någonstans kring 0,50% i total snittavgift för hela portföljen går min smärtgräns. Diversifiering kostar helt klart ganska mycket. Simplicitys fond skulle helt klart bredda portföljens räntedel. Jag konstaterar att globala räntefonder med high yield eller bara vanliga företagsobligationer är väldigt dyra och svåra att hitta om man vill ha dom valutasäkrade.

Än så länge innehåller Optis egna portföljer bara max 5% i deras kreditfond (goldman sachs global high yield 1,24% i avgift). Skulle jag byta ut min helsvenska High Yield mot en global kreditfond med hälften hög kredivärdighet och hälften high yield så skulle portföljernas avgift öka med 2 baspunter.

Får hoppas att det snart kommer en billigare råvarufond nu när råvaror börjar gå uppåt igen och förhoppningsvis öka i popularitet. Det skulle sänka portföljernas avgifter avsevärt.

Nu har jag även läst på mer om Naventi global företagsobligation. Den investerar globalt och 65% av innehavet placeras i BBB eller bättre. 35% placerar i High Yield (alltså sämre än BBB). Med andra ord väldigt lik Simplicitys fond (placerar 50/50) som jag skrev om i förra inlägget.

Dock är Naventis fond 20 baspunkter billigare med 0,73% i avgift. Den är även valutasäkrad.

(Spp global företagsobligation innehåller ingen high yield utan består enbart av BBB och bättre.)

Helt klart ett alternativ om man vill ha en global företagsobligationsfond med både bra kreditbetyg och High Yield. Om man nu vill ha både och utan att behöva ha två fonder.

0,34% hos SAVR men tyvärr medför det lite strul:

Fonden har begränsad handel

Fonden finns tillgänglig för handel endast efter inflytt av fondandelar från en annan bank.

1 gillning

Tack för tipset! Dock vill jag ändå ha kvar alla fonder i samma portfölj på nordnet. Gillar att ha allting samlat. Annars var det ett väldigt bra pris.

1 gillning

Håller definitivt med, men tyvärr har man lyckats sprida portföljerna på två plattformar + fondrobot. Ångrar mig en hel del…men det får vi ta i en annan tråd.

1 gillning

För att få ner Avgifterna så kan det ju vara smart att sprida det där det är billigast. Men för enkelhetens skull så tycker jag ändå det är smidigare med allt på ett ställe.

1 gillning

Filurar högt igen. Med tanke på att Optis val av fond i kategorin nominella obligationer, innehåller en hel del företagskrediter så planerar jag de närmsta dagarna att byta ut min svenska högräntefond och en del utav AMF mix (globala statsobligationer) mot en global, valutasäkrad företagsobligationsfond.

Valet lutar mest åt Simplicity Global corporate bond som består av 50% investment grade och 50% high yield. På det viset behöver jag inte använda mig av två fonder för kreditdelen.

Avgifterna i portföljerna kommer stiga mellan 2-10 baspunkter. Dock är portföljerna fortfarande mycket billigare än Optis ( ca halva avgiften)

I opti-9 kommer räntedelen se ut som följande:

• 5% Amf räntefond mix
  • 5% Danske invest globala realräntor
  • 5% Simplicity global corporate bond

I Opti-6 kommer räntedelen se ut som följande:

• 25% Amf räntefond mix
  • 10% Danske invest globala realräntor
  • 10% Simplicity global corporate bond

I Opti-2 kommer räntedelen se ut som följande:

• 45% Amf räntefond mix
  • 15% Danske invest globala realräntor
  • 15% Simplicity global corporate bond