Hej på er!
Den senaste tiden så har jag varit väldigt inspirerad av Optis portföljer och deras investeringsstrategi. Jag gillar deras sätt att diversifiera inom tillgångsslagen samt även deras diversifiering inom de olika tillgångarna.
Utöver detta så är jag även mycket imponerad och inspirerad av @Jonas-Opti. Tycker han verkar vara mycket klipsk och påläst. Det mesta jag har lärt mig om ekonomi och investeringar och portföljkonstruktion kommer från Rikatillsammans forumet och @janbolmeson och Jonas.
Jag har de senaste månaderna gjort försök att ta det bästa från modelportföljerna och Optis portföljer och skapa tre egna portföljer som någorlunda ska efterlikna Opti-6 och Opti-9.
Opti använder sig av följande tillgångsslag:
Aktier
- Globala aktier
- Tillväxtmarknader
- Sverige
- Globala småbolag
Räntor
- Statsobligationer (globala, valutasäkrade, innehåller dock en del krediter också)
- Realräntor (globala, valutasäkrade)
- Krediter (High Yield, globala, valutasäkrade)
Råvaror
- Blandad korg med olika råvaror. (Valutasäkrade, 23 råvaror, Bloomberg commodity index)
När jag har satt ihop mina portföljer så har jag såklart gjort min egna lilla twist. T.ex har jag några förhållningsregler för mig själv. Bland annat följande:
- Minst 5% i en enskild fond
- Jämna steg om 5-10% i fördelningen
- Max 10% i tillväxtmarknader
- Max 10% i Sverige
- Det ska vara fonder och inte ETF:er.
Portföljerna kommer därför inte vara 100% identiska med Optis men tydligt inspirerande utav dom. När jag har valt fonder så har jag utgått mycket från följande lista:
De fonder som jag har valt i de olika tillgångsslagen är följande:
Aktier
- Länsförsäkringar global indexnära
- Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
- Plus allabolag Sverige index
-
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
- Svenska småbolag - Plus Mikrobolag Sverige Index
- Småbolag tillväxtmarknader/Frontier Markets - Swedbank Robur Small Cap EM
Räntor
- AMF räntefond mix (statsobligationer USA, Tyskland, Storbritannien och Sverige. Valutasäkrad)
- Danske invest globala realräntor (Valutasäkrad)
- Simplicity Global Corporate Bond A (Valutasäkrad, 50/50 investment grade/high yield)
Råvaror
- Vontobel commodity b usd (23 råvaror, Bloomberg commodity index)
Några frågeställningar som jag haft för mig själv inför dessa portföljer:
Varför egna portföljer och inte Opti direkt?
- Framförallt, kul med egna. Även avgiften spelar roll.
Bättre än Jans modellportföljer?
- Vet inte. Framtiden får utvisa. Några saker som går konstatera är att dessa portföljer är dyrare än Jans, mer räntefonder, blandade råvaror och inte enbart guld.
Avgifter
- Hälften så dyra som Optis portföljer, men dubbelt så dyra som Rikatillsammans portföljer.
Avgifterna går att få ner ytterligare med hjälp av ETF:er.
Kommer de slå index?
- Nej, det tror jag inte. Den mest aggressiva portföljen innehåller bara 75% aktier. Dock hoppas jag på en bra riskjusterad avkastning.
Dåså, till portföljerna!
Portfölj som efterliknar Opti-9
Kommentarer: 75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror. Avgift 0,53.
Aktier 75%
- 50% Länsförsäkringar global indexnära
- 5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
- 5% Swedbank Robur Small Cap EM
- 5% Plus allabolag Sverige index
- 5% Plus Mikrobolag Sverige Index
- 5% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Räntor 15%
- 5% Amf räntefond mix
- 5% Danske invest globala realräntor
- 5% Simplicity global corporate bond
Råvaror 10%
- 10% Vontobel commodity b usd
Portfölj som efterliknar Opti-6
Kommentar: 45% aktier, 45% räntor, 10% råvaror. Avgift 0,50.
Aktier 45%
- 30% Länsförsäkringar global indexnära
- 5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
- 5% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Räntor 45%
- 25% Amf räntefond mix
- 10% Danske invest globala realräntor
- 10% Simplicity global corporate bond
Råvaror 10%
- 10% Vontobel commodity b usd
Portfölj som efterliknar Opti-2
Kommentar: 20% aktier, 75% räntor, 5% råvaror. Avgift 0,40.
Aktier 20%
- 15% SPP Aktiefond Global
Räntor 75%
- 45% Amf räntefond mix
- 15% Danske invest globala realräntor
- 15% Simplicity global corporate bond
Råvaror 5%
- 5% Vontobel commodity b usd
Vad vill jag då ha sagt med denna tråden? Ja, jag vet inte riktigt. Kanske kan ge inspiration till lite olika portföljkonstruktioner för någon annan. Jag kommer att uppdatera tråden lite om jag skulle byta någon fond eller liknande. Den här tråden får bli lite som min investeringsdagbok.
Egna tankar och resonemang om de olika tillgångarna.
- Aktier kommer stå för den mesta värdeökningen.
- Statsobligationer kommer agera liten krockkudde samt förhoppningsvis hyffsat värdebevarande.
- Företagsobligationer (krediter) kommer stå för den lilla avkastningen och kryddan i räntedelen.
- Råvaror och realräntor som visst inflationsskydd.
Portföljerna finns att följa på min Shareville.
Länk till shareville:
https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios
Edit 211025 - Byter fond för krediter (företagsobligationer) från Spp High Yield (Nordiska högräntor) mot Simplicity Global Corporate Bond A (Global, Valutasäkrad, hälften investment grade och hälften high yield). Ökar även andelen företagsobligationer i portföljerna från 5% till 10% i Opti-6 och från 5% till 15% i Opti-2. Detta pga Opti själva har en del krediter i sin statsobligationsfond utöver deras high yield-fond. Portföljernas avgifter ökar med 3-10 baspunkter.
Edit 220113 - Lägger till Svenska småbolag och Tillväxtmarknader/Frontier Markets småbolag i Opti-9. Detta för att höja risken och förhoppningsvis avkastningen långsiktigt. Avgiften på portföljen ökar från 0,47% till 0,53%. Fonderna som läggs till är Plus Mikrobolag Sverige Index och Swedbank Robur Small Cap EM

Ska åtgärda detta.