Vi har vår buffert på ett vanligt sparkonto på Swedbank. Utan ränta och utan bindningstid.
Sedan har jag 4st ISK-konto.
-
Lågrisk (20% aktiefonder, 75% räntefonder, 5% råvarufond) För målsparade på 3-4 år samt “extrabuffert”. Sparande på 0-3 år på sparkonto. Avkastning historiskt ca 3-4% realt (efter inflation).
-
Mellanrisk (45% aktier, 45% räntor, 10% råvaror)
För målsparade på 4-8 år samt skydda buffert och lågrisk mot inflation. Avkastning historiskt ca 4-6% realt. -
Framtid/högrisk (75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror) För långsiktigt sparande. Avkastning ca 7-9%.
-
Pension (100% aktier) avkastning ca 7-9%.
Hur avkastningen kommer bli framöver vet jag inte. Det vet ingen annan heller.
Ett ISK låser man inte. Man kan hur som helst köpa/sälja/byta innehav på ett isk och man bestämmer själv hur lång tid man vill ha det.
Man kan när som helst föra över pengar och handla för dessa och man kan sätta upp automatiskt månadssparande och handel med vilket belopp man vill (oftast minst 100kr/fond).
Handel med fonder tar oftast 1-3 bankdagar från köp/sälj tills det syns på kontot.
Här är en tråd där jag beskriver mina portföljer lite mer samt vilka fonder som ingår och hur dessa har utvecklat sig. Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-6 och Opti-9