Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-6 och Opti-9

Ännu en månad har gått och tänkte återigen dela med mig av lite statistik från senaste månaden (Oktober) och senaste tre månaderna (Augusti-Oktober)

Lite jämförelsetal från Dow Jones World och OMX Stockholm GI:
Senaste månaden: DJ World: +4,69% , OMXGI: +5,14%
Senaste 3 månader: DJ World: +2,71% , OMXGI: -0,85%

Portfölj 20/75/5 Shareville
Senaste månaden: +0,78%
Senaste 3 månader:

Portfölj 45/45/10 Shareville
Senaste månaden: +1,51%
Senaste 3 månader: +1,32%

Portfölj 75/15/10 Shareville
Senaste månaden: +2,42%
Senaste 3 månader: +2,46%

4 gillningar

Ännu en månad har gått och tänkte återigen dela med mig av lite statistik från senaste månaden (November) och senaste tre månaderna (September-November)

Lite jämförelsetal från Dow Jones World och OMX Stockholm GI:
Senaste månaden: DJ World: -2,59% , OMXGI: +1,84%
Senaste 3 månader: DJ World: -2,24% , OMXGI: +0,46%

Portfölj 20/75/5 Shareville
Senaste månaden: +1,58%
Senaste 3 månader: +1,18%

Senaste månaden: +2,23%
Senaste 3 månader: +2,71%

Portfölj 75/15/10 https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios/524801/yield
Senaste månaden: +3,17%
Senaste 3 månader: +3,99%

Inga förändringar har gjorts i portföljen senaste månaden. Vid nästa månadsrapport kan jag även få med rättvisa siffror för senaste 6 månader också.

3 gillningar

Tänkte bolla lite idéer med er läsare. Inför nästa år så funderar jag på att eventuellt göra några förändringar i portföljerna för att få ner avgifterna.

Framförallt är det två fonder som jag skulle vilja hitta ersättare till och det är dessa:

Simplicity global corporate bond A - globala, valutasäkrade företagsobligationer. 50/50 mellan investment grade och High yield. Avgift 0,93%.

Multicooperation gam commodity b usd - blandade råvaror Bloomberg commodity index. 1,93% i avgift

De två ersättare som jag hittills funderar på är dessa:

Spp global företagsobligation - Globala, valutasäkrade företagsobligationer. Endast investment grade så går miste om high yield men det gör egentligen inget då dessa har rätt hög risk. Avgift 0,51%.

PriorNilsson Realinvest - Fastigheter, skog, och övriga reala tillgångar. Går inte likna direkt med den råvarufond jag har nu. Den har tyngdpunkten i Norden och ganska mycket inom fastigheter. Avgift 1,61%. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga hälften i denna och hälften i den råvarufond jag har. Alternativt byta ut råvarufonder helt mot denna. Men tveksam om den ger samma funktion i portföljerna.

Skulle vara intressant att höra era tankegångar kring detta. :slight_smile:

1 gillning

IG företagslån är typ den dummaste grejen man kan köpa idag. Man får i princip ingen avkastning, men a) de kommer att tappa värde när räntorna stiger b) de kan väl tappa 10% vid en kris. Dvs det finns ingen riskpremie och en väldigt oattraktiv symmetri när det gäller IG-lån.

2/3 sparkonto och 1/3 high yield är en bättre mix - sparkonto i en nischbank ger förmodligen bättre ränta än a-klassade företagslån men utan durationsrisk. Med high yield KAN man fortfarande få lite riskpremie, men dom kan samtidigt falla 20% utan problem. Men iaf denna blandning kommer troligen ge en bättre avkastning med lägre risk.

Tack för dina tankar :slight_smile:

Pengar på sparkonto har jag så det räcker för tillfället. Vill just nu ha allt samlat i portföljerna genom fonder samt hyffsat efterlikna Optis portföljer.

Har även spanat in Naventi global företagsobligation som är likvärdig simplicity med en blandning av både IG och HY. Ger fortfarande positiv avkastning och 0,73% i avgift vilket är 20 baspunkter billigare än Simplicity.

Finns även en Ubam high yield global till 0,73% i avgift som endast verkar investera i High yield. Då kan jag öka innehav i globala statsobligationer och endast ha en lite mindre andel i enbart high yield.

En sak som oroar mig med PriorNilsson är det kanske är lite väl korrellerar mot den svenska och nordiska börsen. En renodlad råvarufond har lägre korrelation mot börsen överlag känns det som och det är ju det man vill åt.

Får se hur jag gör. Kanske ligger kvar med de innehav jag har. Har ju trots allt valt dom av en anledning från början.

Så många val och tankar…

1 gillning

Då är 2021 överstökat och vi blickar framåt mot ett nytt år och hoppas på ett trevligt 2022 :slight_smile:
Jag har nu haft mina portföljer i dess nuvarande form i ca ett halvår och tänkte därför köra en delavstämning för portföljernas första halvår. (Juli-December)

Lite jämförelsetal från Dow Jones World och OMX Stockholm 30: (bytt från OMXGI då OMX30 känns mer relaterbart för de flesta, samt att på Shareville är standardindex omx30)
1: Juli - 31: December: DJ World: +4,21% , OMX30: +6,92%

Portfölj 20/75/5 https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios/561181/yield
Sedan portföljstart 9:e Augusti: +1,32%

Senaste 6 månader: +7,07%

Portfölj 75/15/10 https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios/524801/yield
Senaste 6 månader: +10,26%

Inga förändringar har gjorts i portföljen senaste månaden. Kommer framöver lämna in avrapportering kvartalsvis i samband med att jag stämmer av mina portföljer. Kommer då även meddela eventuella fondbyten eller andra förändringar. Som det ser ut nu så har jag inte hittat några fonder som kan ersätta de jag redan har med lägre pris eller bredare innehav. Därför kommer portföljerna starta det nya året med samma fördelning som tidigare.

När portföljerna är 1år gamla kommer jag även kunna redovisa volatilitet och sharpekvot.

Edit 220110
Målsättning 2022 är att fortsätta med portföljerna och att:
Portfölj 2 ska motsvara minst 20% av Spp global
Portfölj 6 ska motsvara minst 45% av Spp global
Portfölj 9 ska motsvara minst 75-100% av Spp global

5 gillningar

Har senaste dagarna funderat på att bredda aktiedelen i min portfölj med 75% aktier.

Jag har sneglat lite på Opti-100 och ser att de har med en fond för småbolag i tillväxtmarknader. Den fonden inkluderar även en gnutta frontier markets. Blev väldigt sugen på denna även om den är dyr. Det rör sig om Swedbank robur small cap EM. Min tanke är att dela upp tillväxtmarknader i 5% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära och 5% i denna Small Cap-fonden från Swedbank.

Planerar även att dela upp Sverigedelen lite också. 5% Plus allabolag och 5% Plus Mikrobolag.

Dessa två ändringar hoppas jag ska kunna kräma ur liiiite, liiite extra ur de 75% aktierna som portföljen består utav. Dock rör det ju sig såklart om rena spekulationer från min sida att lägga till extra småbolag kommer öka risken i portföljen och därmed avkastningen.

Avgiften för portföljen ökar lite men fortfarande kring 0,5% totalt vilket är billigare än Opti och jag är ändå nöjd kring det med tanke på diversifieringen. Väntar bara på en billigare råvarufond :slight_smile:

Intressanta förändringar.
Väldig övervikt i Taiwan (46%) i Swedbankfonden samt Teknik (43%).

PLUS Mikrobolag har jag själv i portföljen. Som du säger ren spekulation men en rolig krydda i portföljen.

De har ju även 3% ren frontier markets vilket är ganska intressant för det är sällan man ser det förespråkas.
Totalt 26% EM+FM är också ganska högt.

Japp, men jag inbillar mig att den kan komplettera Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära ganska bra. Taiwan och Sydkorea är ju rejäla tech-länder. Kör bara 5% i denna fonden.

Ja, mycket beror nog på dyra fonder samt det politiska och ekonomiska läget i dessa länder. Jag nöjer mig med de FM som är i Swedbankfonden. Tror det skulle vara ca 20% av fondens innehav. Och jag har 5% i fonden så i praktiken ca 1% av hela portföljen i FM.

Jag ligger totalt på 10% i Tillväxtmarknader och Frontier.

Beslutet till denna fond och Plus Mikrobolag är att få in lite mer av småbolagen i portföljen och höja risken i portföljen.

2 gillningar

Planerar att inom kort starta upp 3st ytterligare portföljer med lite annat upplägg att köra parallellt med dessa. Fått frugan intresserad så gäller att passa på :slight_smile:

• Portföljerna kommer bestå av max 6 fonder/portfölj.
  • Minsta innehav per fond 10% (för att kunna månadsspara från 1000kr).
  • Endast vanliga fonder och inga etf:er.
  • Olika tillgångsslag: aktier, korta räntor, långa räntor, realräntor, råvaror.

Vi har tillsammans kommit fram till 3st portföljer.

Det jag funderar mest på är om jag ska dela upp de korta räntorna i både sek och dollar eller bara något av det ena. Dollar lockar då det känns som en trygg hamn men är ganska volatilt. Här kanske @AllSeasonsPortfolio har några kloka ord att säga? :slight_smile:
Å andra sidan känns fördelen med korta svenska räntor eller kontanter mer logiskt om man tänker att portföljerna ska ha lägre risk och volatilitet samt att kunna anvönda denna delen som förstärkning av buffert/krigskassa. Jag tänker på nåt sätt att de korta räntorna ska vara den trygga och säkra delen i portföljerna där det inte ska hända så mycket.

Portfölj 1

• 20% aktier (Spp aktiefond global)
  • 30% korta räntor (seb korträntefond c usd/amf räntefond kort)
  • 30% långa amerikanska räntor (Nordea long duration US)
  • 10% globala realräntor (danske invest globala realräntor)
  • 10% råvaror (vontobel commodity b usd)

Portfölj 2

• 45% aktier (Spp aktiefond global)
  • 10% korta räntor (seb Korträntefond c usd/amf räntefond kort)
  • 25% långa amerikanska räntor (Nordea long duration US)
  • 10% globala realräntor (danske invest globala realräntor)

Portfölj 3

• 80% aktier (Spp aktiefond global, Plus allabolag Sverige index, Plus mikrobolag)
  • 10% långa amerikanska räntor (Nordea long duration US)

Edit!! Blir inget av dessa portföljer! Vi hoppade på Frejvid istället med portföljer där

Intressanta och diversifierade portföljer! Hur ser du på guld som tillgångsslag? Har du valt bort det på grund av att det inte finns någon bra fond för syftet (svårighet att månadsspara, courtage m.m) eller vill du helt enkelt inte ha med guld alls i portföljerna?

Precis, vi har valt bort det pga av att kravet var vanliga fonder för dessa portföljer. Sparar tillsammans med min fru och då var enkelhet ett krav och månadsspara från 1000kr. En stor önska är att det en vacker dag startar en fond med 100% fysiskt guld. Då hade jag gärna kunna tänka mig att lägga till guld. Det ingår lite, lite guld i råvarufonder.

Du måste ha 1 bank till får att få igenom 20st Isk haha :grin::joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth:. 20 st olika portföljer = 1 st Isk 100% Global indexnära :grin::hugs: + 1 st sparkonto…:+1:. Du måste ha fullt upp med dina portföljer. Nästan hel tidsjobb egen fondforvaltare på fritid. Blir inte så billigt omräknat i tid :face_with_hand_over_mouth::thinking: med så komplicerade portföljer ?

1 gillning

Lägger kanske 5-10 minuter i månaden. Det kan jag unna mig tycker jag :slight_smile: Har enkla, långsiktiga portföljer likt dig @Jacke77 också med globalfond och sparkonto som är mitt långsiktiga sparande. Det här är mer hobbyverksamhet för att jag tycker det är kul att jämföra olika portföljer :slight_smile:

2 gillningar

Då är jag med :hugs::grin::1st_place_medal::tada::ant:!

1 gillning

Hoppade på Frejvid för att testa. Vid sidan av mina portföljer på Nordnet så kommer jag även köra tre portföljer (en för varje hink) på Frejvid.

Använder Basportföljen som mall för aktiedelen.
70% global
10% tillväxtmarknader (50/50 stora/småbolag)
10% Sverige (50/50 stora/småbolag)
10% Amerikanska småbolag

Räntedelen är uppbyggd såhär:
30% Globala statsobligationer
20% Långa amerikanska statsobligationer
20% globala realräntor (50/50 Amerikanska/Europeiska)
20% globala krediter (50/50 investment grade/High yield)
10% Obligationer Tillväxtmarknader

Portfölj 1
Liten del av vår lågriskhink. Målspar 3-4 år.

• Aktier 10%
  • Räntor 80%
  • Råvaror 3%
  • Guld 7%

Portfölj 2
Mellanhinken. Skydd mot inflation, målspar 4-8år.

• Aktier 40%
  • Räntor 40%
  • Råvaror 5%
  • Guld 15%

Portfölj 3
Långsiktigt sparande (ej pension). Målspar 8år+

• Aktier 75%
  • Räntor 10%
  • Råvaror 7,5%
  • Guld 7,5%
5 gillningar

Jag har bett moderator låsa tråden. Anledningen är att jag flyttar mitt kapital på Nordnet/Shareville till annan nätmäklare. Främst Frejvid. Tråden får gärna finnas kvar som inspriation men jag kommer ej att uppdatera den mer.