Jag tänkte köpa Avanza Global (ISIN-kod: SE0011527613) för att den har ett jättelåg årlig avgift av 0,1% men när jag ser på basfakta för investerare ser jag att fonden är en matarfond som placerar minst 85% av sina medel i mottagarfondföretaget AMUNDI INDEX MSCI WORLD som har en årlig avgift av 0,3% (Amundi Index Solutions - Amundi Index MSCI World ...|LU0996182563).
Blir jag lurade och betalar jag tillsammans 0,4 % avgift? Eftersom Avanza köper en fond som också har en årlig avgift.
Alla avgifter måste stå i totala avgifter under fondinfon.
Avanza har nog förhandlat fram en bra rabatt med den underliggande fonden till 0.05%, som är kostnaden utöver förvaltningsavgiften.
0.1% är vad du betalar för fonden, oavsett vad det står i underliggande fonder.
Det är den billigaste just nu, det enda som kan påpekas på den fonden är att den inte har samma etiska krav på sig mot vapen som andra globala indexfonder har.
Den totala avgiften som du betalar är 0,1 %. Den består dels av Avanza Fonders förvaltningsavgift på 0,05%, avgiften för den underliggande fonden som är 0,03% samt transaktionskostnaderna i den underliggande fonden som uppskattas till 0,02%