Hmm, har Avanza smyghöjt avgiften för Avanza Global? Eller är det jag som har drömt att den kostade 0.09% tidigare?
Det är förmodligen transaktionskostnaden som har ökat, den kan fluktuera upp och ner med enstaka baspunkter (0,01%-enheter). Inget att bry sig om.
Nu kostar det 0,10% inkl transaktions avg som varierar ibland. Vad är problemet?
Att det stod 0.09 tidigare. Om jag minns rätt.
Jag tycker att två saker är intressanta. För det första att ökningen sker nu efter indexändringen som innebär att fonden handlar i betydligt färre bolag. Det borde minska transaktionskostnaderna. En annan intressant aspekt är att transaktionskostnaderna varierar så mycket mellan globalfonderna.
Avanza Global 0,02%
Länsförsäkringar Global index 0,03%
Swedbank Robur Access Global 0,04%
Dnb Global indeks 0,01%
Fonden kostar 0,08% och utöver det tillkommer transaktionsavgifter för köp och sälj som kan variera rejält.
T ex Avanza EM kostar 0,17% + 0,20% transaktionsavgift
Eller Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 0,40% + 0,20% just nu.
Skulle det bli stora inflöden eller utflöden så måste fonden handla mer än vanligt och då går transaktionsavgiften upp tillfälligt.
0,10% är fortfarande jäättebilligt
I den stora tråden om Avanza global minns jag att någon påstod att Avanza hade lovat att den aldrig skulle kosta mer än 0,09% totalt inklusive transaktionskostnader, uppenbarligen var det fel.
Ja, det är fortfarande billigt. Men jag blir förvånad av ändringen.
Eller menar du att transaktionsavgiften varierar i just denna fond?
För jag pratar om total-kostnaden. Verkar konstigt om den är 0.09% en dag och 0.1% en annan.
Prishöjningar borde i alla fall annonseras. Annars är man inte mycket bättre än storbankerna som plötsligt tar bort ränterabatten på bolånet.
Transaktionskostnaden kan variera i alla fonder. Uppdateras väl en gång om året kanske?
Så totalavgiften (förvaltningskostnad + transaktionsavgift) kan variera från år till år beroende på om transaktionskostnaden har ökat eller minskat.
Fast nu är ju Avanza den ENDA som transparent visar totala avgiften för fonder. Alla andra visar bara fondavgiften, inte fondens interna transaktionskostnader. Och den delen kan variera över tid eftersom det beror på hur mycket de köper och säljer.
Att jämföra detta med storbankers ränterabatter är bara löjligt. Alla fonders transaktionskostnader fluktuerar med nån baspunkt.
Avanza har billigaste global indexfond som kostar 0,10% i total avg 800st globala aktier och ändå går folk och klagar på 0,01% förendring i transaktions avg som är inte exakt beräknat vad fonden kommer kosta i slutet av året. Alltså folk har alldeles för mycket fritid när man går och retas på det och går letar efter fel hela tiden. Global indexfond har backat nästan 3% på 2 dagar och ändå ska vi klaga på 0,01% års avg extra. .
Man behöver inte gilla Avanza inte ens Esg exkludering men 800st globala aktier för 0,10% i total avg är det riktigt billigt . Det finns ingen annat bland stora större banker som har samma erbjudande.
Jag har inte Avanza bank och inte Avanza Global men lite onödigt klaga på en så stor billig fond med så många sparare och massa pengar i den på Avanza.
Mitt tips är att innan man börjar fundera om en avgift är hög, att räkna om den till kronor per månad. Och att sedan sätta den i relation till andra kostnader som min matmoms, fikabudgeten, nettolön för en timmes övertid, osv.