Avkastning 3-4 månader på husförsäljning

Hej!
Jag ska skilja mig och blir utköpt av min exfru i vårt hus. Jag kommer få ut ca 3,5M. Jag håller på att leta lägenhet att köpa och kommer behöva hyra under 4-5 månader. Jag har 3 barn så behöver något större och det ligger runt 30-35k/mån. Lite saftigt men så kom jag på idén att jag kan lägga pengarna på sparkonto för 4% avkastning. Det skulle ge ish 10-11k/mån vilket skulle göra hyran lättare att ta. Men så funderade jag på räntefonder vilket många ger 8-12% just nu. Känns ändå ganska lugnt ifrån ett riskperspektiv och det skulle kunna ge betydligt mer i månaden mot hyran.

Jag kollar på att köpa runt 5-6M med har lånelöfte så jag kan köpa runt 8-8.5M så jag har lite spelrum med risken även om jag inte vill förlora något! :wink:

Kan ni ge några råd?

1 gillning

Fåt du 12 procent är det en högriskfond! Betänk attt styrräntan är enbart 4 procent. På årsbasis kan räntan kanske bli runt 6 procent om du placerar i en fond med bostadsobligationer. MEN stiger räntan i stället för att sjunka blir det inte så.

Jämför ränteutvecklingen i år på Spiltans två räntefonder så får du se skillnaden på hög och låg risk. Då skall du samtidigt komma ihåg att även Räntefond Sverige innebär en viss risk.

Jag kan tänka mig att satsa några få kronor i högräntefonden, men då får de pengarna komma från lekhinken.

2 gillningar

Bra tips! Ska nog lägga majoriteten i något sådant, bostadsobligationer och kanske 500-1000k i lite högre risk räntefonder