Hej, jag befinner mig i situationen där en betalning på miljonbelopp kommer behövas om ungefär 6 månader pga köp av bostad. Mina tillgångar består till 80% av fonder då jag ej äger bostad sedan tidigare. Fonderna är i värdepappersdepå vilket innebär en vinstskatt på 30%.
Detta leder mig till frågan, ska jag sälja av fonder idag för att sätta in och låsa dem i sparkonto tills dels betalningen ska göras och dels tills skatten på avyttringen ska in? Eller ska jag vänta med att avyttra i tron att de går upp inom 6 månader för att då maximera vinsten?
Jag kommer från avsnitten relaterade till ämnet och pengar som behövs inom 2 år ska generellt vara på sparkonto men samtidigt finns antagandet om att pengar nästan alltid växer med tid.
Jag hade sålt av.
Jag är själv i tankarna om en ny bostad MEN ligger fullinvesterad i aktier men jag har liksom inge bråttom med flytt skulle lätt kunna bo kvar här 10 år till eller mer utan att drt skulle kännas negativt trivs bra där jag bor.
Skulle aktiemarknaden dyka så hade jag nog ändå föredragit att fortsätta skyffla in pengar i aktier än en bostad och hade då valt att bo kvar för att dra nytta av en lågt värderad börs.
MEN vet man att man verkligen behöver/vill flytta snarast och ej är lika flexibel så hade jag legat helt i cash på den tidshorisonten.
Jag kanske flyttar inom 1 år eller 20 år det beror på hur min portfölj ser ut samt om det finns ett objekt jag fastnar för.
Fonderna utgör 80% av kapitalet som behövs till bostadsköpet. Är det aktiefonder låter det som att du kan riskera ditt bostadsköp om du inte säljer av nu.
Historiskt har börsen gett bra avkastning över tid - men för att ha så goda odds som möjligt för det är det lång tid som gäller. Helst 10 år eller längre. Med så kort tid som 6 månader är det enligt mig inte värt risken.
Jag hade sålt av och satt pengarna på sparkonto om det är bestämt att du ska köpa bostaden.
För att förtydliga så är det aktiefonder som du misstänkte, däremot riskeras inte bostadsköpet om börsen skulle falla mycket.
För att tillägga har dessa fonder en avgift på mellan 1,26% och 1,41% då de är anskaffade för +25 år sedan, därför funderar jag på att sälja rubbet och placera det som blir över från bostadsköpet i en billigare aktieindexfond. Osäker på om omplaceringen skulle missgynna mig skattemässigt däremot? Alltså att byta från värdepapper och ta skattesmällen nu för att byta till ISK.
Man kan säkert se det på olika vis. Om du ändå planerar att ha sålt av hela innehavet senast om sex månader, hade jag ändå övervägt att sälja redan nu. Vinstskatt, högre eller lägre än idag, åker du ju på oavsett när du säljer. Jag hade lagt pengarna till huset och vinstskatten på sparkonto. Du kan i så fall binda på passande tider för att få så bra ränta som möjligt. Resterande summa hade jag, som du nämnde, övervägt att placera på ett ISK i en eller flera indexfonder med lägre avgift än de befintliga. På så vis kan fonderna på ISK vara starten på ett mer långsiktigt sparande om du så önskar där det känns mer motiverat att spara kontinuerligt. Om din plan är att spara långsiktigt i aktiefonder, med förväntad avkastning över schablonintäkten, är ISK i de flesta fall att föredra framför depå.