Hej! Jag har pengar i en global fond via Swedbank som jag vet att jag inom det kommande året kommer vilja använda för ett bostadsköp. Fonden har stort USA-innehav och har tappat en hel del senaste tiden vilket gör mig stressad. Jag vet att ni inte kan säga bu eller bä men skulle gärna få lite råd om hur jag ska tänka. Det är en fond som mina föräldrar startade så jag har inte petat i den alls. Ska man sälja nu för att inte riskera att den nollas eller försöka finna ro och tro att det vänder?
Välkommen till forumet! ![]()
När det är pengar du behöver snart skulle jag ta den upplevda smällan och omplacerat till räntekonto. Tittar du tillbaka historiskt så ligger troligen din fond inte så risigt till jämfört med t ex för ett år sedan eller två.
Att fortsätta ha pengarna i fond kan gå både upp och ned under det kommande året, men med Trump vid rodret anser jag personligen att risken är större än i normalfallet.
Sparkonton med insättningsgaranti. Rörligt och eller bundet.
Jag har testat många nischbanker och tycker alla fungerar bra.
Om pengarna ska användas i år så är det omöjligt att veta om börsen kommer hinda vända, fortsätta nedåt eller stå still kring nuvarande nivåer…
Läget är ju väldigt osäkert just nu, så personligen hade jag sålt den summa som ska användas till bostadsköpet, beroende på om det är hela fondens värde eller en del. Det du kan göra sålänge är att placera bostadskapitalet i en kort räntefond för att öka på avkastningen nån procent extra tills köpet är aktuellt, AMF Räntefond Kort är bra.
Detta är vad jag personligen hade gjort, alltså tagit ut det som ska användas till bostadsköp eftersom ingen kan veta om/när marknaden vänder igen.
Fler får gärna fylla i om mina tankar. Fint namn för övrigt, samma som min 1-åring här hemma! ![]()
@Thompa.th @angaudlinn
Tack snälla för svar!
Det låter ju onekligen som att jag borde ta ut och omplacera pengarna men tycker det känns lite läskigt att hantera en större summa pengar för första gången. Är nyexad så har levt med studentbudget ett tag!
Har ni några tips i övrig, banker/fonder ni varit nöjda med och hur gör man med vinstskatten vid försäljning? ![]()
Och @jabbele3 ![]()
Jag ställer mig bakom råden.
Förvisso har fonden gått ner en del i år, men vi vet inte hur den går resten av året. Riskerna är dock överhängande , det är osäkert
Du kan väga ev. sannolikheten att fonden ökar i värde och du behöver låna mindre mot att fonden går ner mer och du behöver låna mer.
Du har också en lång uppgång bakom dig.
Och du skall inte känna osäkerhet inför bostadsköpet pga börsen.
Alltså, sälj av och sätt in på olika bankkonton (du kan använda din vanliga bank tex). Det kan vara så att du inte har anmält ett uttagskonto hos din fondförvaltare och då måste du göra det först.
Tänk på att insättningsgarantin har ett tak på 1 050 000 SEK per person och institut så har du mer pengar än det skall du flytta över överskjutande belopp till andra konton.
Vinstskatten kommer på NÄSTA deklaration (2026) om du säljer i år och om fonden ligger på ett depåkonto.
TÄNK PÅ ATT SPARA PENGAR SÅ DU KAN BETALA SKATTEN.
Använd alltså inte hela beloppet till bostadsköpet.
Ligger pengarna på en ISK utfaller ingen vinstskatt vid försäljningen utan värdet på fonderna omsätt till 100% till dig (minus ev handelsavgifter osv)
Är du osäker, kontakta din fondförvaltare. Har du tur erbjuder de även sparkonton.
PS tänkte på en sak: Läser att du är nyutexaminerad. En fundering, är ett bostadsköp det som är viktigast nu?
Jag vet inget om din livssituation men arbetsplats / arbetsmarknad / bostadsort osv ? Du är i en transientfas mellan studier och jobb i en ganska turbulent ekonomisk period så kanske bostadsköp inte är prio no 1. Eller så är det just det pga där du är just nu.
Är de investerade på ett ISK eller ett fondkonto? Bäst är ju att åtminstone ha pengarna till skatten (om fondkonto) på räntebärande konto, eftersom de ska betalas nästa år.
Jag har inga större funderingar kring vilken bank du ska använda, men eftersom du ska ha pengarna till något så specifikt så ska vi understryka att inte mer än en miljon ska ligga på konto per bank och att det kan vara idé att undvika små nischbanker i just detta fallet eftersom du inte vill ha problem med uttag när mäklaren vill ha in handpenningen.
Fondkonto! Det är inte en miljon eller särskilt nära men bra att ha koll på. Ska försöka placera dom rätt ![]()
Tack! Ska komma ihåg att spara till skatten⭐
Exade i januari och har ett fast jobb redan nu. Det är en Stockholmsflytt på tapeten med bla två katter vilket kraftigt sänker möjligheten för vissa hyresmöjligheter. Kommer ha möjlighet att spara för bostad och vill hålla det öppet om det känns rätt då vi har ett år innan vi måste flytta från nuvarande lägenhet ![]()