Tips angående sparpengar

Hej,

Har ca 300 000 idag på ett fondkonto varav ca 80% av det är en värdeökning. Var en äldre släkting som satte in en mindre summa för många år sen. Med det sagt så kommer det bli en skaplig vinstskatt på omkring 70 000.

Tanken är att jag ska köpa lägenhet inom en 5 års period och väljer nu mellan att antingen låta pengarna ligga kvar i fonden till dagen jag köper eller att jag säljer av allting nu, betalar skatten och sätter in det som är kvar på ett sparkonto.

Fonden är en aktiefond med 1.6% i avgift samt en 4/7 i risk.

Tacksam för lite råd och tankar vad ni tycker jag ska göra, är inte så insatt i denna värld.

2 gillningar

Sälj och byt till något billigare. Sparkonto eller räntefond kunde vara alternativ att titta på.

7 gillningar

Om det är en aktiefond kan värdet svänga tvärt.

Då du verkar behöva kunna räkna med pengarna är mitt råd att sälja innehavet och sätta in de på ett sparkonto med ok ränta och i sättningsgaranti. Typ Borgo med 3,9% för tillfället.

4 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag instämmer med övriga! Om du räknar med att behöva pengarna så skulle jag definitivt inte låta de sitta kvar i den dyra fonden ända fram till köp. En aktiefond kan utan vidare problem gå ner 30-40-50% i värde och det vore ju tråkigt om det skedde precis när du behöver pengarna.

Sälj och placera på sparkonto. Möjligen kanske bina på något år för att få bättre ränta.

Lycka till!

4 gillningar

Välkommen till forumet. Skulle också sålt av och placerat på sparkonto för allt som ska användas 0-2 år.

Överkurs för det bortom 3 år, vore eventuellt en räntefond med kort durationsrisk och låg kreditrisk. Typ storebrand kortränta som just nu har en yield-to-maturity på ca 4.7%.

2 gillningar

Vad betyder det begreppet? :smiley:

Den avkastningen du hade fått om du håller obligationer till dess förfallodag.

1 gillning

Så dom är i stort sätt låsta? Hur länge?

Nej du kan köpa och sälja räntefonder när du vill :slight_smile:

1 gillning