Avsluta oanvända kort?

Jag undrar hur kreditgivare tittar på två olika scenarion:

1. Beviljad kredit: 150 000 SEK, använda 45 000 SEK
  2. Beviljad kredit: 65 000 SEK, använda 45 000 SEK

Procentuellt sett ser det första scenariot bättre ut eftersom användaren inte är så nära gränsen. Andra scenario ger mer utrymme för framtiden krediter.

Jag frågar eftersom jag har flera kort som jag inte använder (0 SEK årsavgift), som jag skaffade för bekvämlighet (t.ex. Resurs Bank för Bauhaus, för att få all renoveringskostnad på samma faktura). Så min fråga är: Är det värt att avsluta korten, eller spelar det ingen roll och är det bra att ha en “akut” buffert?

1 gillning

Om du söker bolån så är det hela kreditutrymmet på alla dina kort som räknas med i din totala skuld. De tittar också en tid tillbaka på krediterna när de gör bedömningar. Att ha en massa outtnyttjade krediter kan alltså hindra dig att söka andra krediter i framtiden.

Jag kan rekommendera att begära ut registerutdrag från kreditupplysningsföretagen. Du har rätt att begära ut en gång per år och bolag. Då kan du se vad en bank ser om dig när de ska bedöma din kreditvärdighet.

1 gillning

Det kan hindra dig att ta nya lån om du har för många kreditkort. Däremot har jag svårt att tro att dina lånevillkor skulle försämras. Här kan jag ha fel så det vore bra med inlägg från någon med större insikt i detaljerna.

Jag tycker att Bauhaus-kortet är vettigt att ha och att det vore dumt att säga upp det. Om du däremot ligger precis på gränsen för vad du får låna kan det förstås göra skillnad på marginalen.

Jag skulle inte själv ha/använda kreditkort som någon sorts buffert, även om de förstås kan fylla ett sådant syfte i vissa lägen. För mig handlar kreditkorten uteslutande om att ta del av olika uppsättningar villkor. Ett visst kort är fördelaktigt att använda i SEK, ett annat i EUR och ett tredje för att få bonus i någon viss butik. Om jag har 20 tkr eller 100 tkr i kreditgräns är liksom inte huvudfrågan. Här vore det återigen intressant med andra inspel. Man kanske borde tänka på något helt annat sätt än jag för att optimera fördelarna med kreditkort.

Nja. Jag tror att du överdriver. Gäller det bolån gäller ju 85 procent av värdet oberoende av kreditkort.

Själv har jag följande kreditkort. Bank 1 100 000. Bank 2 40 000. Bank 3 50 000. Bensinkort 1. 75000, bensinkort 2 20 000. Övrigt kort 25 000. Summa 310 000.

Utnyttjade krediter betalas alltid vid månadsskifte, varför räntekostnaden är 0.

Jag har aldrig. Upprepar aldrig haft problem att låna pengar.

2 gillningar

Det är ju den totala krediten som räknas, därav kallas det ju ofta kreditkoll.
Om du nyttjat 40 idag kan du ju utnyttja mer dagen efter du tagit lånet.

Tycker det är en bra idé att ha både kreditkort, debit-kort och betalkort.
Största utrymmet har jag på mitt betalkort, 6 siffriga belopp som inte syns vid en kreditkoll men som fungerar bra när man reser. Näst störst på kreditkort och sen använder jag debit-kort som är kopplade till lönekonto eller separata slaskkonton där jag har några tusenlappar bara utfall något skulle hända

1 gillning

Det äe ju så att dagen efter att du har lyft ditt lån i banken, så har du inga problem att skaffa dig ett antal kreditkort och utnyttja dem. Detta är banken smärtsamt medveten om.

På min tid tog jag [eller mina kollegor] ingen hänsyn till om en kund hade fem-sex kreditkort. Kan i och för sig vara annorlunda idag.

Det viktigaste för räntesättningen på ett bolån är KALP och belåningsgrad. Har du många kreditkort kan det kanske innebära någon eller några 100-delar mer i ränta. Knappast mer.