Väntar vårt tredjebarn och började spara åt våra två andra förra året. För mig är det viktigt att barnen får likvärdig summa den dagen de är dags så ingen känner sig mer än de andra.
Tänkte börja spara barnbidraget till dem så blir 1500 i månaden per skalle.
Sätter idag in 500 i länsförsäkringar barnspar 2045
250kr i Spiltan aktiefond invest
250kr i Spiltan globalfond invest
Tanken är att lägga på 500kr till i något?
Men den stora bommen är tänkte lägga in 1500kr i månaden från födelsen, började spara sent pga arbetslöshet, husköp, bilar osv.
Så jag har drygt 90t per barn som jag vill lägga in i fonder.
Tanken är att alla tre barnspar börjar från första barnet föddes .
Jag kan verkligen inget om sparande. Går det bra att jag nu trycker in
90t delat på typ 5 fonder?
Var bör jag placera sista 500kr i månaden?
Går det bra att trycka in 90t i 5st fonder så där?
De får inte tillgång till pengarna när de är 18, upp till mig när de får dem, vilket blir till bostad och inget annat.
Tycker inte de är naivt, de skiljer något år från första till sista.
De kommer självklart prata. Bättre avsluta alla sparande samtidigt och spara pengarna om man vill till annat till dem då dom resa eller allmän fond för annat som bil.
Jag vill ge dem pengar till bostad och då är de orättvist om de skiljer 50t mellan sista och första.
Frågan är om det bara är du som sätter in pengarna. Varför inte spara allt på samma kontot. Är det en KF så kan du bara skriva att barnbarnen får dela i lika stora delar.
Det är helt omöjligt att alla 3 får exakt lika mycket då du inte starta alla tres sparande samtidigt och beroende på börsens utveckling så kan det skilja massor. Därför förordar många att man ska spara ett enda konto. När det är dags att dela ut pengarna så likviderar man kontot och delar ut pengarna.
Nu blir tredje barnet inte helt planerar som de andra två. Och de har redan sina konton i sitt personnummer.
Känns som ni snöar in er på en fråga jag inte vill ha svar på .
Anna får ringa avanza istället då
Kan du inte ge oss en chans och försöka förklara hur du vill att setupen ska vara? Om de 2 första redan har konton i sina personnummer så får de ju pengarna när de är 18.
Ska du absolut ha 3 separata konton i ditt namn så är det bara att starta upp. Jag hade bara köpt 100% Avanza Global och sen matat på. Om likvärdig summa betyder lika mycket, exakt så får man starta och sluta samtidigt.
Här har du ju redan avsagt dig möjligheten att bestämma vad pengarna går till. När barnet blir 18 får det rätt till sina pengar - som du gett till den under lång tid.
Om du tror att det mest rättvisa är att ge dina barn lika stora pengasummor i framtiden - spara då i ditt eget namn och förbered dig på en engångs-gåva i framtiden.
Finns en fördel med att ha kontot i barnets egna namn. Nämligen att de slipper beskattning på isk upp till ett begränsat belopp.
Förutom det så är det bättre att ha kontot i eget namn och tidigt lämna ut lösenord till barnet så det lär sig att trada tidigt i livet.
Då kommer de när de är myndiga vara mogna att själv ta hand om sina pengar som de fått skyhögt högre avkastning på än om de varit placerade i en indexfond.
Sämsta alternativet av alla är att hålla pengarna hemliga till de ska få dem och inte tidigt lärt barnen hur man på bästa vis får sina pengar att växa.
Man blir myndig vid 18 år.
Hur kan man anse sig ha rätt att bestämma över en myndig persons tillgångar?
Oavsett vems namn kontot står på så är det barnets pengar den dag de fyller 18 år.
Om man nu inte hållit det hemligt, vilket då betyder att man misslyckats totalt med sin uppfostran och inte lärt sitt barn hur man handskas med pengar.
Eller så är det helt rättvist att det skiljer 50tkr mellan äldsta och yngsta, beroende på hur stort sparkapitalet är och hur mycket det skiljer i ålder.
Tänker du att de ska få samma nominella belopp eller lika mycket realt?
Dvs. om äldsta barnet får sina pengar fem år tidigare så borde det näst äldsta barnet egentligen få ett nominellt högre belopp p.g.a. inflation.
Om vi antar 2% inflation och fem år borde det vara drygt 10% mer den ska få i kronor, för att det ska bli rättvist.
Nedan ang. placeringarna i sig i din trådstart:
Du behöver inte ha något avancerat upplägg med flera olika fonder för det kommer inte att ge dig någon ökad diversifiering, snarare minskad.
Länsförsäkringar Barnspar 2045 har en för dyr avgift (0,52%).
Byt förslagsvis ut alla dina fonder mot en enda global indexfond istället.
Du får lägre kostnad och större diversifiering.
Poängen med den fonden är att de ska minska din risk och börja placera mer i räntor från 2035. Det finns dock ingen anledning att du ska sitta och betala högre avgift i tio år för något som de börjar leverera först om tio år.
Sätt en kalenderpåminnelse och se över sparandet om 10-15 år istället.
Förslagsvis någon av dessa, det spelar ingen större roll vilken då alla är billiga och placerar liknande.
Tycker det är lite vanskligt att se jämställd behandling av sina barn som att ge dom exakt lika mycket specifik hjälp. Sina barn är ju individer. Vad som är tjänst till en är en björntjänst till annan.
Ha som mål att hjälpa dina barn så mycket som bara är i din makt. Individanpassas hjälpen kommer de få olika mycket hjälp i tid, pengar etc etc.
Med det sagt har man inte obegränsade resurser behöver man självklart planera lite för det man har men att bestämma exakt vilken hjälp de ska få år eller decennium i förväg känns onödigt. Därav sparar jag eller investerar inte i barnens namn.