Nybörjare (riktigt nybörjare som inte fattar hur jag ska komma igång )

Har läst och försökt komma igång, köpt boken gör ditt barn rikt och läst många artiklar här inne . Men det tar stopp!

Har idag sparande till 3 barn på Hb i kapitalspar 3000:- (växer inte alls mkt).

Har ett Isk spar på 4000 (som vår pension)!

Sparar även i en buffert 5000:- (för hus, resor mm).

har startat ett konto på avanza och Nordnet. Men Längre än så kommer jag inte.

Behöver en riktig guide för en som är riktigt seg och trög som jag, för att komma igång.

Hej Filan,

Jag hoppas att kunna komma med en sådan under våren.

Det som jag skulle rekommendera är att antingen:

1. Ta hjälp av Avanzas och Nordnets kundtjänst att sätta ihop "globala barnportföljen" till barnen genom att köpa i förhållande till de andelarna i den här artikeln "Ombalansering 2019". Välj den rekommenderade varianten av globala barnportföljen till barnen och till pensionssparandet (givet att tidshorisonten är 10 år+)
  2. Angående buffert så läs artikeln om "Fyra hinkarna" och sätt buffertpengarna på ett sparkonto hos Avanza med insättningsgaranti. Deras kundtjänst kan hjälpa dig med det också.
ELLER
  1. Öppna ett konto på LYSA och ställ in ett sparande där genom att följa deras guide. Effekten blir mer eller mindre den samma enligt ovan.
Sedan skulle jag även rekommendera (trots att jag är part i målet) att gå på workshopen som jag håller. Den är just till för att skapa den tryggheten, lugnet och självförtroendet i att göra det själv och förstå vad som händer: Lycka till!

Jan

Tack för svaret.
Om jag har en stor summa runt 200 000 ska jag sätta in dem också och fördela på fonderna du anger?

Hej!

Jag tycker att du kan dela upp det på ett månadssparande under 12 månader, detta för att inte träffa av en topp.
Blir en mer säker och sänker risken på din ingång på börsen.

Men läs gärna Jans artikel om detta ämnet här: Investera en klumpsumma på en gång eller sprida ut den över tid?

Avanza så loggar du in på ditt konto och trycker sedan på “Sätt in pengar”. Där kan du då välja på en vanlig banköverföring (som du gör från din internetbank) eller direktinsättning som du kan göra med bankid om du har SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken eller Danske Bank.

När pengarna väl finns på kontot på Avanza så söker du bara upp fonden du vill köpa (“Sök” i övre högra hörnet), trycker på köp och skriver in ett belopp.

Efter en eller några dagar så syns fonden på ditt konto.

mvh