Bästa sättet att avveckla enmans-AB till pensionen?

Hej!

Jag har nyligen slutat driva verksamhet i mitt enmansaktiebolag och istället blivit anställd. Bolaget har tillgångar på ca 3 miljoner, huvudsakligen som globala indexfonder. Inga lokaler eller inventarier att tala om. Har årliga omkostnader på ca 30-40’ inkl. drygt 20’ för redovisningstjänster. Just nu gör jag en del extrauppdrag som konsult och räknar med att göra en vinst på ca 100’/år de närmaste åren, men osäker på om det kommer fortsätta så (räknar med att jag inte har några intäkter om ca 5 år).

Min tanke är att årsvis sälja av värdepapper och “boosta” mina inkomster med 3:12-utdelningar från bolaget enligt schablon/förenklingsregeln då jag inte plockar ut någon lön från bolaget för närvarande. I år ca 187’ alltså. Utdelningen är ett välkommet tillskott till hushållskassan, men för närvarande inte absolut nödvändigt för att få budgeten att gå ihop. Har ca 20-25 år till pension tänker jag.

Min fråga är: Hur kan jag på ett så förmånligt sätt som möjligt fortsätta boosta lönen med pengar från bolaget (gärna under ca 20 års tid)? Årsvisa “små” utdelningar, en större utdelning nu eller längre fram, lön, annat? Bör jag placera mindre riskfyllt än 100% aktier?

Tack för ett bra forum!

Om ni inte behöver dem just nu för att få vardagen att gå runt skulle jag låta kapitalet vara kvar i bolaget i minst 5 år, gärna 10 år.
Därefter ta ut utdelning enligt 3:12 så länge som ni jobbar.
När ni slutar jobba skulle jag ta ut större utdelningar/lön under ett antal år, innan ni börjar ta ut pensionsbetalningar.

1 gillning