Hej, första inlägget. Ursäkta om jag tar upp välkänt ämne men hittar inget vid forumsökning.
Fram till ngn gång 2019 hade Avanza mkt mer omfattande fondinformation/historik. T.ex kunde man se andel positiva/negativa historiska perioder (om 1, 3, 5, 10 år), ackumulerat värde vid köp om 1000kr/mån i X antal år samt valutakorrigerad kursutveckling. Jag minns tyvärr inte alla övriga detaljer eftersom denna variant av fondsidan sedan länge inte finns kvar.
Jag saknar denna info när jag väljer fonder. Det ger mycket tilläggsinfo utöver den vanligt tillgängliga historiken med kursutveckling 1,3, 5 år osv. Är det någon som vet om/var på nätet denna info finns att hitta i dagsläget?
Tack! Ja morningstar verkar lite mer utförlig än fondrutan på Avanza.
Apropå värdet av historiken, nej det säger inget om framtida avkastning. Det finns det väl inget som gör med säkerhet. Men att det finns en lång historik, att det är en hög andel positiva perioder (á 5-10 år) och det ackumulerade värdet vid en simulering av långt månadssparande är högt talar nog ändå emot att fonden skulle vara helt misskött. Min erfarenhet är att ovanstående kan skilja en del mellan jämförbara fonder med snarlika aktuella värdeutvecklingskurvor, och att t.ex. ”raketfonder” inte alltid har en så övertygande långtidsprestation.
Jag saknar iallafall funktionen och skrev till Avanza när det begav sig. Synd om inte motsvarande finns att hitta annanstans. Jag är ganska passiv i mina innehav och har inte saknat det förrän nu
Jag har iaf tidigare hittat några intressanta fonder på detta vis som senare dykt upp på Avanza/Placeras rekommendationer och för mig har det funkat ganska skapligt.