Bra sajt för att analysera fonder?

Avanza finns det tex den utdelande globalfonden Fondguide | Avanza och den svenska utdelande fonden Fondguide | Avanza.

Det jag funderar på är ifall det finns någon bra sida där man kan analysera fonder lite mer ingående. Tex på ett lättöverskådligt sätt se utdelningar per år, värdeökning av fonden, etc. likt sådana sidor som det finns för ETFer?

Hej!

Jag har använt morningstar.se för att t.ex. jämföra fonders och ETF:ers fördelningar av stora/små bolag samt tillväxt/värde, vilket har fungerat väldigt bra. Även fördelningar på branscher och regioner är bra specificerat. Man får mycket relevant info där.

Nedan är SEB indexnära B utdelning, som du nämnde

1 gillning

Brukar också använda Morningstar. Men där hittar jag inget om utdelningar per år osv. Kanske bara finns sådana sidor för ETFer och inte vanliga fonder.

Varför är utdelning (eller tvångsförsäljning som jag brukar säga) relevant för dig? Det begränsar ju bara vilka aktier/fonder som du kan spara i och tillför inget speciellt, som inte kan fångas upp på bättre sätt.

Absolut, velar fram och tillbaka. En tanke är att bara göra det lätt och Använda Lysa där man själv kan ange hur mycket jag vill sälja av.

Samtidigt så finns det en viss charm med att inte behöva sälja av andelar och se utdelning trilla in. Men då skulle jag vilja kunna analysera fonder lite mer (och enkelt). Visst, man kan ju gå in i årsberättelserna och se hur mycket fonden delat ut historiskt, men det är lite mer omständigt än att bara få den infon serverad som man kan för ETFer på olika sidor.