Jag har under minst femton år sparat en liten summa varje månad i SEB´s läkemedelfond utan en tanke eller kunskap om detta med avgifter eller annat som man kanske behöver ta hänsyn till för att optimera sitt sparande. Försöker nu på olika sätt bättra mej på den punkten, bland annat genom att ställa frågor. Här kommer ett par.
Fråga 1. Var det ett bra val av fond historiskt sett?
Fråga 2: Om inte, vad hade varit bättre ett bättre val inom kategorin läkemedel?
Där framkommer det varför jag inte är en stort fan av branschfonder. Det som enligt forskningen ger bäst chans framåt är en bred, billig, passiv global portfölj. Antingen som du gör via t.ex. Avanza/Nordnet eller som vi rekommenderar via fondroboten Lysa.
Ok, tack för svar jag förstår vad du menar. Frågan var väl kanske mera ställd utifrån “hur tokigt var det här då?” Har nu gjort jämförelse med Länsförsäkringars Global Indexnära och inser att det kanske funnits bättre val. En följdfråga. Jag har nyligen börjat intressera mig för mitt sparande och försöker läsa på. Något jag fortfarande är osäker på är:
hur jag ska tolka en fonds avgifter, finns oftast fler angivna?
När en fond presenteras i en graf, är den alltid presenterad efter att avgifterna dragits?
Var kan jag lära mej mer om hur jag tolkar det jag ser vid jämförelser av fonder i en grafdiagram?