Min "passiva hink" med aktiva fonder

Hejsan!

Tidigare sparade jag endast i aktiva fonder och lät det ticka på utan att titta efter eller bry mig. Hittills har det gått väldigt bra och jag är jättenöjd med resultatet. Har sparat i ca 10 år. Sedan började jag lyssna och läsa på RT och har plockat på mig lite andra fonder.

Nu ser mitt månadssparande ut enligt följande, tänkte höra era åsikter om det? (Även fast jag i stort vet att många här kommer tycka jag är totalt knäpp)

Fond; andel; avgift:
Länsförsäkringar Global Indexnära; 30 %; 0,22 %
Aberdeen S Latin Amer Eq A Acc USD; 15 %; 2,39 %
Fidelity China Consumer A-Acc-USD; 15 %; 2,49 %
Franklin India A(Acc)USD; 15 %; 2,18 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag; 10 %; 0,26 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag; 5 %; 0,62 %
Avanza Småbolag by Skoglund; 5 %; 1,30 %
TIN Ny Teknik; 5 %; 1,60 %

Jan m.fl. sätter väl kaffet i halsen över min snittavgift :slight_smile:

Hade varit intressant att höra ditt resonemang kring valet av fonder, fördelning och varför? :slight_smile:

Högst irrationellt på det viset att jag till en början fick en lista på fonder där de tre dyraste var aktiefonderna i listan. Jämn fördelning mellan samtliga.

Jag har plockat bort en fond som handlar i företagsobligationer och lagt in fonder som jag tycker om pga jag gillar investeringsstrategin (spiltan, småbolag) eller för att jag gillar innehållet (TIN). Globalfonden har fått åka in som en stadig grund som många andra har här, skillnaden är väl att min grund är 30 % istället för 80 %.

Några fonder har höga minimumköp och går inte att sänka särskilt mycket i fördelningen heller.

1 gillning

Eftersom du verkar fullt medveten om att det finns flera andra sätt (billigare och bredare) att investera på men endå valt din egen väg så är det förmodligen bra och rätt för just sig.

Tyvärr är det ju många människor som tror att det enda och bästa sättet att investera på är det som deras bankman rekommenderar. Alltså bankens egna, dyra och aktiva fonder.

2 gillningar

Går att lösa med att man balanserar in pengar 1-4 ggr per år isf månadssparande.

Ja, förvisso! Nu är jag inte så missnöjd över fördelningen heller men klart värt att tänka på. Sen har ju till exempel Kina varit väldigt volatilt så det blir mer balanserat ju oftare man köper :joy:

Tack för ditt svar! Ja, både billigare och breda finns klart, sen om det är bättre i slutändan kan väl ingen svara på. Något jag tänker på är att planera uttagsfasen mer, och inte sätta sig i en sits där jag måste sälja mina aktiva fonder ofördelaktigt.

På denna fördelning har jag, som man kanske förstår, en lång sparhorisont.