Hur stor är direktavkastningen i breda indexfonder?

Hej!

Hur kan man se hur hög direktavkastning är i säg SEB Sverige indexnära A som så många i forumet rekommenderar?

Finns det någon som åtminstone kan uppskatta hur hög utdelningen är i den fonden eller i det breda Sverige-indexet?

Jag är av typen som hellre väljer att drömma om att leva på utdelningar än avancerade montecarlo-simuleringar. Men jag har samtidigt köpt forumets rekommendation om att köpa marknadsviktade fonder framför utdelningsaktier för att maximera totalavkastnigen.

Så nu sitter jag här med SEB Sverige indexnära och har ingen aningen om vad direktavkastningen är inuti fonden tyvärr. ;/

Det borde väl vara jämförbart med XACT Sverige som enligt Avanza har 3,19% DA (om jag inte har otur när jag tänker).

1 gillning

Fonder delar i regel inte ut pengar i sverige, det finns undantag, men har för mig att fonden du nämnde återinvesterar utdelningen i innehaven och delar således ej ut pengar.

B Fonden delar däremot ut 3.5%

Petrusko har i sin blogg skrivit en del om utdelande fonder

Jag syftade på utdelningen inuti fonden.

Tar du Avanza Zero och jämför den med OmX30 ett år så är diffen utdelningen inuti Avanza Zero.

Frågan är om någon hade något liknande sätt att se direktavkastningen i den här populära fonden som rekommenderas på forumet!

Tack för tipset om B-fonden. Det är ju iallafall något men jag misstänker att är föregående års utandningar den delar ut :slight_smile:

Jag tänker att man borde kunna jämföra OMX Stockholm PI vs GI. Skillnaden är utdelningar.

Stort tack!

Det var en bra jämförelse!

Förövrigt var det en bister jämförelse mellan PLUS alla bolag och SEB indexnära som förlorar stort på några års sikt (för att den är indexnära, dvs index minus ESG).

Har tyvärr inte nerver nog att köpa i ett så litet fondbolag som PLUS. :frowning: